nigeria

za 25 dec 2010 , bij de grenspost aangekomen wordt ik welkom geheten en na uitleg van het bezoek en uitvoerige bestudering van het visa in het paspoort vinden ze dat er maar een entree-stempel in gezet moet worden. 15 dagen krijg ik en dat moet voldoende zijn dacht ik zo. ff verderop is het hok van de douane en daar begint het met iemand van de binnenlandse veiligheidsdienst en ik moet uitleggen wat ik in nigeria kom doen. uiteindelijk gaat hij na lange tijd nadenken accoord en hij legt uit dat hij het wel vertrouwd. hij vertelt dat ze last hebben van spionnen en dat als er fouten worden gemaakt zijn baas bij hem op de stoep staat dus vandaar die achterdochtigheid. het volgende mannetje ging over de auto en hij wist het niet of vertrouwde het niet en belde zijn chef in de hoofdstad. na een paar minuten gebabbel hoor ik het verlossende ' so i should give it ' zeggen. het duurde nog zeker een uur voor ze de waarde van de wagen hadden vastgesteld en het formulier was ingevult. 1750 euro was de waarde volgens hun en voor de inport vroegen ze aan mij wat ik wilde betalen en ik zetten laag in en uiteindelijk werd het iets meer dan 30 euro maar ik was al lang blij dat het varkentje nigeria gewassen was. he pssssssst hoor ik ineens achter me , en daar was iemand van de gezondheidsdienst en na uitleg wat ik in nigeria kwam doen en het tonen van mijn vactinatie boekje was ook deze hobbel genomen. als laatste was er nog iemand van de narcotia dienst die me strak aankijkend ook weer vroeg wat ik kwam doen en of ik wist wat cocaine was en of ik wat bij me had. gelukkig slaagde ik ook voor deze test en ik kon gaan maar het was al lang donker en ik mocht bij de grens overnachten. de volgende ochtend is het boxingday en ben ik voor het eerst aan de diarree. als ik helemaal leeg ben vertrek ik en er volgen 4 controle van van alles en nogwat binnen 1 kilometer. de 1e 10 km was de weg splinternieuw maar daarna was de hoofd weg naar abuja weer oudewets onbetrouwbaar met gedeeltes vol potholes. ik moet ook regelmatig de weg vragen want van richtingsborden hebben ze hier nog niet gehoord. ondeweg ook een paar politiecontroles gehad en steevast vragen ze hier weer om kadoos , het antwoord is natuurlijk dat ik het ook niet kadoo krijg. na een hele dag rijden en 700 km verder te zijn gekomen kom ik aan bij het sheraton hotel in de hoofdstad van nigeria en dat is abuja (1,3 milj inw) ik kan hier op de parkeer plaats staan voor euro 2,50 per dag. douchen kan in de squash-zaal. eten en internetten doe ik buiten want het is schreeuwend duur hier. maandag 27 dec vol goede moed naar het consulaat van cameroon maar dat blijkt dicht. als in nigeria feestdagen in het weekend vallen verschuiven ze gewoon wat betekend dat maandag dus de 3e en dinsdag dus de 4e kerstdag is en alles gesloten is. gggrrrrrrrr je zal ze toch , die mongolen. hafijn me zelf maar nuttig gemaakt met klusjes in en aan de auto en de olie laten verversen + ook de boel weer laten smeren maar die knakker die het uitvoerden deed dat weer eens belabberd dus of ik er mee opgeschoten ben is de vraag. ook heb ik mijn gele kentekenplaat vervangen door mijn witte aanhangerplaat want in nigeria gebruiken ze witte platen en als ik de poltie zie suffen aan de kant van de weg zie ik ze wakker worden van mijn gele platen. soms doe ik dan net of ik ze niet gezien hebt en rijdt stug door en dat werkt ook. lui als ze zijn laten ze het dan erbij. ik hoop dat ik nu wat minder de aandacht trek zo. ook de reserve tank gevuld want er is lastig aan diesel te komen en misschien 1 op de 6 pompen heeft diesel. de meeste wagens rijden benzine. diesel kost ongeveer 60 eurocent per liter en moet geimporteerd worden maar benzine maken ze zelf en kost de helft. bij de pomp vertelt er iemand dat hij goekopere diesel heeft maar daar trap ik niet in want ik wil de duurste die er is want dan heb je de meeste kans op schone brandstof. als ik s'avonds in een restaurant zit te eten valt het licht in de wijk uit en dat schijnt hier vaker te gebeuren. de stad is in de jaren 70 hoofdstad geworden uit nood. in het neutrale midden van het land hopen ze dat het werkt. ze zijn behoorlijk aan het bouwen en op zich lijkt het wel ergens op. het is van alle gemakken voorzien en het is ruim van opzet. een beetje een kopie van brasilia camberra of ottawa , echt zon gemaakte stad maar het heeft absoluut geen sfeer en dus vluchtiedereen in het weekend de stad uit. en nu lijkt het af en toe wel een spookstad en dus is het niet te zien dat nieria 150 miljoen inwoners heeft en het in 2050 is verdubbeld naar 300 miljoen en dat voorspelt niet veel goeds dacht ik zo. er zijn eind januari weer verkiezingen en dan kan net als een paar jaar geleden de vlam weer in de pan slaan. op zich is er geen strijd tussen de moslims en de christenen maar wel om wie het in de deelstaten voor het zeggen heeft en alles wat het er mee te maken heeft. zo is in sommige noordelijke staten de sharia van kracht maar dan allen voor de moslims natuurlijk. woensdag is het consulaat open en ik sta om 9 uur voor de stoep. de dikke en chagrijnige reseptionist is laat en vindt dat ik te vroeg ben. ze ziet mijn sleutel van de auto om mijn nek hangen en begint meteen over het carnet de passage wat ik niet heb. en dat zit me niet lekker dat ze daar zo expeciet over begint maar goed alles ingevult te hebben moet ik morgen om 15 uur maar terug komen en dan kijkt ze of de aanvraag is gelukt want ze vertrouwd het niet. neen bel maar om 12 uur om te horen of er problemen zijn . het zit me allemaal niet lekker want als ik het vandaag niet krijg dan gaat er een hele lange tijd verloren door die stomme feestdagen hier en ik heb geen 2e kans voor een visa hier. mocht het er zijn dan rijdt ik meteen naar de grens horen jullie in het kameroen verhaal hoe dat is verlopen maar als er een kink in de kabel komt dan krijgt dit verhaal een vervelend staartje dus spannnnnend !!!!!!!!!

allemaal een fijne jaarwisseling toegewenst en kijk uit met vuurwerk. oja en alsnog de oproep om gerust te mailen hoe jullie jaarwisseling was want die van mij wordt soieso saai. gorten van tjoep/johan.

Reacties

Reacties

merel

Ha Tjoepie ik zal de hele dag effe duimen voo rje visum.
Net even gesport bij Chiel en nu weer een nederlands filmpje kijken. Ze zenden al de hele week om 10 uur een nederlandse film uit dus in een week worstelen we ons overal doorheen. Lek, TBS., van goed los en de dominee. Kijkt allemaal heerlijk weg. De plannen voor oud en nioeuw zijn nog niet erg vast maar je hoort nog wel wat het geworden is. Veel succes XX merel

marry

goh jongen wat een tegenvaller iedere keer met een visum,jij heb nog een geduld ook .
maar dat moet je wel, hebben.
nu maar weer afwachtentot het volgende land
veel succes !
groetje,s

rodney

Hey Tjoepie..
Allereerst De Beste Wensen voor 2011..
Wat een verhaal weer zeg,t valt af en toe niet mee he..
Hopelijk komt je papiertje goed,want ander moet je dalijk terug en dat is niet de bedoeling dacht ik zo..
O&N was wel gezellig..
S middags ff bij de algerabrig geweest maar daar waren geen bekende,de onbekende die er waren waren carbid aant schieten.
Toen ff naar Marian op de boot geweest..
Daarna ff Lekkerkerk geweest ff een drankie gedaan bij Leon (vd Brink) die heeft een nieuw tentje geopend daar..
Toen om 18.30 thuis..
Toen kwam me moeder en Buffie Esther die hebben hier gegeten en drankie en verdere happies gedaan..
Die gooser voor de deur hier die woont hier helemaal beneden,die heeft naar schatting en de verhalen ongeveer zo 13.000 euro de lucht ingeschoten..
Wat een vuurwerk echt zooooooo mooooooi..
Toen om 0.45 naaar Paul en Esther geweest en toen nog ff naar Flap tot een uur of 5 en toen naar bed was verrot,maar voor mij alweer heel wat dat ik het zo lang heb uitgehouden...
Nou jongen op goed geluk dat het met de papieren weer rond komt en ik lees hopelijk snel weer wat mooois over Tjoep en z n gebeurtenisssen..
Goede reis verder..
Wanneeer kom je nu ongeveer terug en waar ga je dan je trouwe 4wd laten??
Mazzzel Rod en Jac..

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!