congo 1

meteen na het asfalt begint dus een nijdig zandpad en de 4 keer 4 moet er meteen in. de dag teller gaat op nul want ik heb slechts een kopie van een atlas en die zal me moeten redden. al binnen een paar minuten zit ik vast omdat de wagen niet hoog genoeg op zijn wielen staat en vrachtwagens trekken diepere sporen dan ik met mijn busje. zodoende moet ik me uitgraven wat nu nog gemakkelijk gaat. als er ook nog eens donkere wolken samen pakken boven me hoofd begin ik me af te vragen wat congo allemaal voor me in petto heeft. het blijft gelukkig vooralsnog droog en het zandpad is pittig maar te doen. ik hoef me maar een paar keer lichtjes uit te graven omdat ik toch weer vast komt te zitten. 15 kilometer verder op is de 1e post van de gendarmerie. het is niet meer dan een hutje op de hij maar ze zijn vriendelijk en ik krijg een stempel in mijn paspoort en zet de tocht voort. op een gegeven moment krijg je handigheid in het 4 keer 4 rijden en het weer is hier ook weer opgeklaard en dan is het dus dikke pret hier. met volle teugen geniet ik van het landschap en het avontuur. lekker mee brullen met een plaatje van doe maar met aangepaste tekst uiteraard. ¨het is beter bij,beter bij,beter bij,beter bij mij , en ik ben liever hier,liever hier,liever hier,liever dan thuis¨ ¨kep t wel gezegd,kep t wel gezegd¨ tsja een aantal weken geleden deed ik nog een oproep om langs te komen maar het bleef natuurlijk stil dus dit moet je nu allemaal missen. een kilometer of 13 verder bij het dorpje mbie is er een politie controlepost en ze zijn alweer heel vriendelijk en omdat het al laat is kan ik hier overnachten. de volgende ochtend zaterdag 5 feb 2011 begint de dag mistig maar al snel wordt het een stralende dag met veel zon. het is 50 kilometer naar het dorp leketie en daar moet ik zijn bij de douane voor het passavant voor de auto. onderweg zit ik weer een aantal keer vast en het wordt als maar lastiger want het heeft gisteren hier duidelijk geregent en niet te weinig ook. het zand zit overal. tussen de stuurstangen bij de wielen en zelfs in de radiator die ik regelmatig moet checken en af en toe schoon vegen om dat ik zie dat de temperatuur oploopt. als ik tijdens alweer een uitgraaf aktie wordt geplaagt door bijen en ook nog eens wordt gestoken daald de sfeer wat maar na een verfrissende duik in een riviertje zit ik niet veel later op de stoel van de douaneadjudant. natuurlijk kan ik een passavant krijgen , voor grote wagens is het volgens hem 200.000 cfa en voor klein is het 10.000 cfa. gelukkig heb ik een kleine wagen en kan opgelucht adem halen. op naar het volgende dorpje okoyo wat 20 km verder ligt. de weg wordt als maar slechter en slechter met steed meer bagger en water en ook steeds meer paden om te kiezen. en jawel na 12 km vindt ik mijn waterloo en sta goed vast in de bagger. wat ik ook probeer , niets lukt; ook met de krik de wagen opkrikken en dan takken onder de band lukt niet. gelukkig hebben wat omstanders me gespot en ik krijg hulp. maar ook dat is geen succes en ik raak steeds dieper in de shit. omdat het al donker begint te worden stel ik voor om morgen verder te gaan maar daar willen de congolezen niets van weten en er wordt zelfs hulp bij gehaald. met 7 man uren duwen en trekken aan de wagen , graven tot we er bij neer vallen en ook nog eens bossen riet kappen om onder de banden te leggen wten we uiteindelijk los te komen maar met nog 8 km te gaan komen we nog eens 2 keer vast te zitten maar gelukkig niet zo vast als die ergste. eindelijk om 22 uur komen we aan en ik slaap voor de deur van 1 van de gasten. moe en nog helemaal onder de inmiddels opgedroogde bagger en muggebulten + open gehaalde voeten van al de gabanjer val ik eindelijk in slaap. vandaag heb ik slechts 73 km kunnen rijden. heel vroeg in de morgen begint het te regenen en ik wordt wakker. eerst zachtjes maar al heel snel komt het met bakken uit de hemel en ook langdurig. nu ben ik toch ineens heel blij dat ik voorlopig uit de shit ben en niet daar nog vast sta met zoveel gevallen regen. ik geef die gasten voor het helpen een tientje (euro) de man en zet mijn rit voort wat gemakkelijk gaat want vanaf okoyo is er een spik splinter nieuwe asfaltweg aangelegd door de chinezen. die chinezen zijn trouwens volop aan het investeren in afrika want in veel landen bouwen ze aan de weg en andere zaken. uiteraard doen ze dat niet voor niks want ze willen natuurlijk wel in de tuin graven naar grondstoffen die ze wel kunnen gebruiken. op die mooie weg herinner ik me weer dat 2 aussie,s me in gambia al waarschuwde voor deze weg en dat er dus aan de weg werd gewerkt. gelukkig heb ik deze horde dus gered. na 100 km asfalt houd het ineens op en de laatste 40 km naar obouya is het toch weer knudde en reuze spannend want ook hier heeft het gehoost en de paden lijken soms meer op rivieren. ik besluit achter vrachtwagens aan te rijden want dan kan ik goed kijken hoe of wat de staat van het pad is. als ware bosbuffels ploegen we zo door de bagger paden maar de vrachtwagen voor me zit een aantal keren vast en moet er door andere weer worden uit getrokken wat de nodige tijd in beslag neemt. als mijn tank bijna leeg is en het lampje al brandt kom ik weer op het asfalt van obouya. nu is het slechte voorbij en kan ik opgelucht adem halen. aangezien er geen pompstation is wat open is moet ik het kopen op straat van sjachelaars. ik hoop maar dat het goede diesel is want je weet hier maar nooit. ondertussen is het weer helemaal opgeklaard en de weg naar het zuiden is wisselend nieuw maar ook oud en vol met potholes maar gek genoeg kan me dat na vandaag helemaal niks schelen. bij ngo slaap ik bij het politie bureau waar de hoofd agent me net voor ik in slaap val nog ff er op wijs dat ik 5000 cfa moet betalen voor het veilig parkeren. ik doe net of ik hem niet begrijp en knik maar wat.

de groeten weer van tjoep/johan en heel snel volgd verhaal congo 2. oja en de laatste 3 foto,s van gabon horen eigenlijk in congo thuis.

Reacties

Reacties

tante corrie

weer genoten van je verhaal
ja dat uitgraven gaat steeds gemakkelijker op den duur..haha
ga weer even googlelen waar je precies zit
geniet van je reis en doe voorzichtig
een groet van ons uit groot-ammers

Engel Geneugelijk.

Johan Moe heeft gelezen dat je verzakt was.
Ze vond het maar niks.
Moe zag je het liefst maar weer hier.!
Vandaag is Bertus naar de IJsseland Ziekenhuis geweest,zijn kies doet erg zeer...
Uittrekken doen ze niet,omdat het zweert.
Dus moet hij wachten tot het zweren stopt.
Daar heeft hij wat voor gekregen tegen t''Zweren.
Moe heeft niet geslapen,want Bertus ligt maar te draaen in zijn bed,en kreunen van de pijn.
Zo zie je maar,er hoeft maar een klein dingetje aan te mankeren of je bent helemaal uit je doen.
En dan moet hij later er nog uit getrokken worden.
Bertus is thuis gebleven,dus werkt vandaag niet.!
Ze zoeken in Egypte nog een Vent met een mooi stropdasje,misschien is dat een mooie Job voor jouw.!
Want die Knakker van Egypte is weg.!
Misschien is hij naar Africa met Vacantie.
Misschien zit hij wel Verzakt daar.!
Kan je mooi die Arme jongen ff helpen trekken.
Moe zegt heeft Johan al een nieuw verhaaltje geschreven.?
Ik kijk elke dag een paar X en breng uitslag bij Moe.
Ik moet straks de fiets weer uit de schuur trekken.
Want Emma moet weer van school worden gehaald.
En dan rijdt Opa weer door de straten van...... Krimpen a/d Greppel.!
Nou ik weet niks meer te liegen...
Groeten van allen hier en van Moe.
Oh ja,ik was met Bertus nog bij een Africaanse oude vrouw,die echt Gevlucht was uit Johannesburg.
Wegens het Geweld en de moorden die daar gebeuren.
Een en al roversbendes daar zegt ze.!!!
Dus...bij deze..kijk uit in die mooie stad.
Want op het allerlaatste zou je nog bestolen worden.
Cheers....



Cheers.

sjanie

Hoi Johannetje,
Was een beetje achtergeraakt met het lezen van jou te gekke verhalen. Zit nu zeker al een uurtje je avonturen te lezen!! Heb ik wat te doen hier bij die saaaaaaaie telefoon, hahaha. Zit hier alleen voor het geld hoor. Jij moet toch wel een groot hoofd krijgen met al die avonturen die je beleefd, of zet je ze op een andere harde schijf. Geweldige dingen die je ziet of soms ook eens mist maar je reis is nog niet klaar, dus komt vast goed.
Ik ben onder de indruk van de oplossingen die je bedenkt of je overkomen om problemen de baas te blijven. Heb straks als je terugbent nog wel even nodig om je foto's te bekijken nu al 10.000 , jeetje wat veel.
Nou Johan houdt de moed erin, en van je hele hola ........
Groetjes Sjanie

tjoep

hallo allemaal , ik zit nu te wachten in kinshasa op het transit visa voor angola en dus kan er binnenkort weer een verhaal verschijnen. en een berichtje vor mijn vader .... je kan je email adres achter laten op de site en dan krijg je automatisch en berichtje zodra ik er een verhaaltje op zet dus dat scheelt tig keer per dag kijken. en nog even vol houden want het is nog maar 6 weekjes.

Ruben & Renée

Met een tegensputterende 4x4 aandrijving, bodemvrijheid die ons in Mauretanië wel al eens parten speelde en de hoeveelheid regen die hier in Gabon uit de lucht valt maken wij ons toch een béétje zorgen om deze weg. Is daar voldoende verkeer om ons uit de sh*t te helpen als we hopeloos vast komen te zitten?
Greetz from Libreville!
PS: We volgen met veel interesse de afloop van het Angola-visum, want ook dat is één van de katten die wij nog te geselen hebben..

roland.marico@telenet.be

Voor verdere informatie tik mijn naam in op google(roland marico) of wel (de acht van stanleystad)

groetjes Roland

E.Geneugelijk.

Hier met Pa en ik zit bij JE BROER JAN te schrijven.
Want mijn Computer is Kapoet.
Moederboard waarschijnlijk stuk.
Vandaat dat ik bij Jan dit opschrijf.
Met Moe gaat het redelijk alleen heeft ze pijn in haar rug.
We zijn bij Arie geweest schildrijen op hangen.
Ik zit nu bij Jan op te passen bij Emma.
En heb al een bakkie koffie op en ga straks TV kijken.
Emma slaapt al denk ik,dus moet ik stil zijn.
De Zon schijnt hier al de hele dag in Holland lekker hoor.
Ben net ff achter de Polder geweest en gekeken naar de andere kant en de schepen langs Bolnes.
Zodoende heb ik gelijk je verhalen weer gelezen.

Als Jan en Monica weer terug komen ga ik weer naar Moe
Voor en tweede bak koffie natuurlijk.
Nou het ga je goed en toch een beetje voorzichtiger joh!`
Het aller beste en Cheers.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!