Subliem Simien

Jawel , het gaat nog steeds goed. laat ik eens positief het verslag beginnen over dit rare land. ethiopie is best wel apart te noemen. zo hebben ze hier een eigen alfabet waar voor ons geen touw aan vast te knopen is. het lijkt misschien wel een beetje op hewbreeuws. en ook hebben ze een andere (koptische) kalender. toen het bij ons 2-02-2013 was was het hier in dit rare land 16-06-2005. ook de klok is anders dan bij ons want de dag begint als de zon onder gaat en das doorgaans om 1800 uur. dan begint hier de nieuwe de dag dus en is het 0000 uur. 1900 uur is hier dus 0100 uur enz enz. lekker verwarrend allemaal. ze gaan er prat op dat ze van de joden afstammen maar uit dna onderzoek is gebleken dat ze meer verwant zijn aan de jemenieten.nergens anders wordt dat aparte meer duidelijk dan in de oude hoofdstad gondor. het lijkt wel of de trilogie van de lord of the rings hier vandaan komt. veel amhara mannen lopen met een houthouten stok (dula) rond die vroeger als wapen werd gebruikt. je hebt hier ook een soort ridder kastelen die gebouwd zijn door vroegere koningen/keizers. in de 17e en 18e eeuw beleefde de stad zijn hoogtij dagen en ik bezoek de koninklijke palijzen en baden. ook de belangrijkste kerk sla ik niet over. daar is een kamertje ingericht voor de ark des verbonds. ze gelover hier dat die in het plaatsje aksum is verstopt en ze moeten hem allen nog ff vinden. na deze reli tour gaat de rit naar de simien mountains. bij he wildlife kantoor boek ik een scout die verplicht mee moet. het is niet meer dan een boer met een geweer die geen engels spreekt. alles bij elkaar kost het inclusief 1 overnachting in het gehucht chemek slechts 17 euro. de laatste 60 km is over een slechte b weg en het gaat goed de lucht in. 3000m , 3300m , 3600m en dan zjn we er. overal lopen speciale/unieke mantelbavianen rond en het is volop genieten met deze bijna tamme beesten. een fantastisch gezicht met de ruige rotswanden op de achtergrond. ook zie ik ibexen wat een soort wilde geit of steenbok is. als klap op de vuurpijl vertonen de lammergieren hun vliegkunsten in de lucht. als de zon onder gaat vertekken de mantelbavianen en ibexen naar de steile rotswanden voor een veilige overnachting. super niet meer normaal had ik l gebruikt voor de gorilla\'s en chimp\'s maar daar hoort dit ook zeker te weten bij. na een stervens koude nacht voor mij is het de volgend ochtend weer tijd om te vertrekken. ik wil snel in khartoum zijn voor formaliteiten. het is tenslotte nog een heel stuk rijden. eenmaal richting de grens begint het lange afdalen en per minuut stijgt de temperatuur. de laatste 2 weken heb ik steed op een minimale hoogte van 2000 m geleeft en waren de dagen vol zon en best warm tot bijna 30 graden maar de nachten koud tot soms net iets boven nul. in de blue nile gorge had ik het al ff (een kwartiertje)warm gehad maar net voor zonsondergang ben ik bij de grens op 1000m en is het gewoon snik heet te noemen. het uitstempelen gaat vlot en ik ben eindelijk van de ethiopiers hier verlost. ff geld wissellen en in sudan stempel ik in en voor de douane moet ik ander half uur wachten op de beambte want hij is aan het bidden. maar geen probleem met het carnet en ik ben dus heel tevreden. als alles klaar is is het alweer een tijdje donker geworden en ik overnacht aan de grens. de volgende dag begin ik aan de rit om mijn 30e en laatste afrikaanse land sudan te ontdekken. hoe dat verder gaat aflopen lees je het volgende verslag weer. groeten van johan/tjoep.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!