de laatste rit naar huis

beste allemaal , hier is dan alweer het allerlaatste verslag van mijn afrika reis. op goede vrijdag rijdt ik zonder enige douane controle met de wagen de cypriotische roroboot alios op. daar zijn nog 2 afrika reizigers aanwezig op hun motoren die heel verrassend op diesel lopen. (nooit van gehoord dat dat bestaat) zij hebben ook een rondje afrika achter de rug en deden daar 16 maanden over. aan boord is het film kijken en veel eten en slapen. onderweg wordt het wat kouder en een stuk minder lekker weer. ik zal er geloof ik aan moeten wennen dat het voorlopig over is met de zomer/lente. bij athene aangekomenis het gelukkig toch weerlekker enkan het niet laten om een kiekje te nemen in de stad en o.a. de acropolis. bij het havenplaatsje patras informeer ik naar een scheepsverbinding met italie. die zijn er en er vertrekt vanavond nog een boot voor niet al te veel naar venetie. dat bespaart me dan zeker 1500 km door minstens 5 balkanlanden met grensgedoe waar ik eigenlijk geen zin meer in heb. het had mijn aantal bezochte landen wel heel indrukwekkend gemaakt maar ik vind het wel best zo. op de adriaatsche zee slaat het weer wel erg om en ik sterf van de kou. gelukkig kan ik stiekem in de wagen aan dek slapen en niet ergens in een stoel aan boord.eenmaal in venetie is het erg koud en het regend maar slechts een paar uur na mijn aankomst klaart het helemaal op en de zon gaat schijnen waardoor ik , oeps wat zeg ik nou , kan genieten van o.a. de grachten en de pleinen. het moet gezegd worden , deze stad is een aanrader maar neem wel een goed gevulde portomonnee mee want het is hier stervens duur. na een daagje in venetie rijdt ik door naar de alpen en beland in tegen de avond sint anton in arlberg. daar zijn de pistes van hele goede kwaliteit en de volgende morgen zit ik in de lift voor een daagje snowboarden. na 5 jaar geen wintersport is het heerlijk om van de pistes naar beneden te suizen en het gaat me nog heel gemakkelijk af. via liechtenstein rij ik nog naar de watervallen van shaffhaussen want die wilde ik al een tijdje bekijken maar dat kwam er nooit van. ze zijn trouwens tochindrukwekkender dan ik dacht.na dit water geweld gaat de rit door en in mannheim heb ik zaterdag nog en feestje met wat vrienden waarna ik een maandag na 160 dagenkrimpen weer binnen rijdt en de eindstanden kan noteren. 31.174 km heb ik weer gereden waardoor de totaalstand op 99.768 km door 44 landen komt te staan. (belgie,frankrijk,spanje,portugal,marokko,mauritanie,senegal,gambia,mali,burkina faso,ghana,togo,benin,niger,nigeria,kameroen,gabon,r.congo,d.r.congo, angola,namibie,botswana,zuidafrika,lesotho,zimbabwe,zambia,swaziland,mozambique,tanzania

,burundi,uganda,kenia,ethiopie,soedan,saoedi arabie,jordanie,israel,griekenland,italie,oostenrijk,liechtenstein,zwitserland,duitsland,luxemburg

alles bij elkaar heb ik 214 keer getankt (6249 liter) , heb ik ongeveer 40.000 foto\'s gemaakt , en 482 dagen onderweg geweest. al met al niet makkelijk maar wel een geweldige ervaring rijker. mag ik iedereen bedanken voor alle reacties op deze site. ik heb niet altijd gereageert maar heb alles zeker gelezen en heel erg gewaardeerd. voor nu is het dus voorbij hoewel ik volgende winter er aan denk om nog 1 keertje deze over te slaan maar dan wel in een makkelijk zomers land. misschien dus tot dan en de groeten vanuit een grauw krimpen. tjoep/johan

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!