marokko 2

beste volgers , tijd voor het 2e verslag.

do 21 okt 2010 ,

dat speciale van het dorpje ifrane is dat het op 1650 meter hoogte ligt en je er in de winter heel beperkt kan skieen. de jetset van marokko komt hier dat patsen in het dorpje wat er uit ziet als een zwitsers alpen dorpje. het is nog best lekker weer maar ook hiet worden de blaadjes geel en daar houd ik niet van dus snel naar meknes vertrokken en de stad wat verkent. ook gelijkmijn vorige verhaal online gezet en gezien dat mijn sararis weer lekker is gestort. ten noorden van meknes heb ik voor de verandering nogde best bewaarde romeinse ruine gezien en onderweg naar rabat een geremigreerde marokaan gesproken. hij wist me te vertellen dat hij begin jaren 80 nu bij burgemeester abutaleb in de straat in den haag had gewoont. ook marokko heeft volgens hemtegenwoordig last van de asojeugd en van wilders ligt niemand hier wakker. een leuk en nuttig gesprek was het.

vr 22 okt 2010 ,

aangezien ik niet 1, 2 , 3 kon parkeren in Hoofdstad rabat en het ongelooflijk druk was ben ik meteen doorgereden naar casablanca. trouwens nog net de lesauto,s in rabat kunnen zien en die heeft aan de bijrijderskant ook een stuur voor de instructeur die daar dan ook driftig gebruik van maakt en ik vraag me dan ook af of de gesluierde vrouwen hier zo slecht rijden of isdat 2e stuuronzin.what ever ,geen gezicht zo,n wagen en moest er dan ook om lachen. smddags aan het strand gezeten en savonds de stad in. het contrast tussen arm en rijk is hier best wel groot trouwens. de miljonair loopt hier niet ver van de sloeber en over sloeber gesproken... ze zullen mij ook wel een sloeber vinden want ik heb mijn oudste en meest kapotte schoenen aan en ik zie gewoon die afkeurende blikken. het is trouwens wel een bling bling volkje hoor , ze hebben het liefst duren kleding aan want dan heb je het natuurlijk gemaakt en verder is het uitzonderingen daar gelaten niet het meest vriendelijke volk op aarde maar verder gaat het wel vindt ik. als het nachtleven op gang komt heb ik mijn wagen al weer terug gevonden door het laserlicht dat hier boven op de moskee staat en natuurlijk naar mekka schijnt. makkelijk hoor zo,n orientatiepunt in de stad anders was het alsnog heeeel laat geworden want met bijna 4 miljoen inwoners is het een behoorlijk grote stad..

za 23 okt 2010 ,

s,ochtends dus die moskee bezocht met nog een paar honderd andere toeristen. als je dan een moskee bezoekt dan moet je het wel goed doen dus mijn allereerste mokee was meteen op die van mekka zelf en van medina na de grootste op aarde dus vergeet die moskee bij de kuip en op spangen maar want die gaan hier 30 keer in. tijdens de ramadan schijnt hij helemaal vol te zitten en dan zitten er 25.000 binnen in de moskee en buiten op het voorplein nog eens 80.000 op hun knieen met de kont omhoog. de minaret waar dus die laser op staat is 200 meter hoog dat je het ff weet. binnen dus je schoenenuit en je vergapen aan de pracht en praal in die moskee en ik moet zeggen het is misschien wel vergelijkbaar met het vaticaan en was dan ook wel onder de indruk van het groots aangepakte bouwwerk. daarna een lange maar mooie rit naar en over de hoge atlas ik zelfs de 1e sneeuw op de toppen heb gezien en dat hebben jullie in nl nog niet gezien denk ik zo. onderweg ook de 1e politiecontrole,s gehad. meestal laten ze mij gaan maar nu had ik er drie achter elkaar. bij de 1e kreeg ik het stopteken maar toende agentmijn kenteken zag , gebaarde hij meteendat ik weer verder kon rijden. bon voyage zei hij nog en ik hoorde hem nog your welcome naschreewen. hahaha zo lust ik er nog wel 10. de 2e keer haal ik net een slome slak in over een doorgetrokken streep en jawel hoor ik moest aan de kant. hij begon nog van waarom ik dat deed enzo maar al gauw ging het over zijn kennissen is holland en zo. kortom geen probleem en doorrijden maar. de 3e checkten al mijn papieren en die waren in ordedacht en vondhij maar daar kom ik later nog wel op terug. maar die zwaailampen op de wagen dat kon niet bla bla bla , gelukkig kon ik zijn collega overtuigen dat oranje zwaailichten geen blauwe zwaailichten zijn en ik kon weer vrolijk verder richting het plaatsje midelt.

zo 24 okt 2010 ,

de rit ging verder naar de hoge zandduinen dicht bij de grens met algerije. eerst nog even een bergpas van 1907 meter hoogte gepasseerd en toen dus die sahara met hier en daar een oase in. ook de temperatuur werd steeds mooier want die haalt nu zeker de 30 graden en de luchtweerspiegellingen aan de horizon waren dan ook aanwezig. bij die duinen heb ik me laten over halen om met nog wat toeristen een kleine drommedaris tocht te maken en daar ergens in een tent te overnachten en dan de volgende ochtend weer terug. heel leuk allemaal maar als je snel last heb van zeeziekte doe dat dan niet want het is nog erger dan een roeibootje op een onstuimige oceaan. geslapen dus in een nomadentent en jammer dat de nog bijna volle maan een mooie sterrenhemel bederfde.

ma 25 okt 2010 ,

nog voor zonsopgang een hoge zandduin van ongeveer schat ik 150 meter hoog op geklommen en daar de wat gebuikelijke plaatjes geschoten. terug bij de camping mijn radio eindelijk goed gekregen maar nu doet de harder/zachter knop het niet meer. ik laat er mijn humeur in iedergeval niet door bederven want het is onbewolkt enrond de dertig graden bovendien is de rit naar de rivierkloof genaamd gorge du todra prachtig en de foto,s volgen nog wel. die foto, online zetten duurt trouwens best lang dus ik zet er niet te veel op hoor....... de komende dagen gaat de rit verder naar gorge du dades en dan naar de valle du draa en terug naar marrakesh en agadir. maar daarover de volgende keer uiteraardmeer.

p.s. lees ik nou goed op internet dat ze het kerngetal van rotterdam van 010 gaan veranderen in 10-0. sjonge jonge nou ik geloof dat ik nog maar ff wegblijf.

groetjes van Johan/tjoep

Reacties

Reacties

Sander Post

Mooi verhaal en de eerste mooie foto's zijn een feit!
Nederland/ Rotterdam is gehuld in trieste wolken en feyenoord...sja... wat doe je eraan?

marry swets

mooi verhaal, een hele onderneming,en mooie foto,s

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!