marokko 3

beste volgers , allereerst natuurlijk bedanktalle de reactie,s. p.s. als je me wilt e mailen kan je beter tjoep@hetnet gebruiken dan mijn hotmail want daar kan ik niet mee verzenden en is ook nog eens vaak in het arabisch. laatik maar van start gaan dan.......

di 26 okt 2010 ,

vandaag die rivierkloof bekeken en onderweg naar de 80 kilometer verderop gelegen volgende indrukwekkende rivierkloof gereden. veel meer kan ik er niet van maken dus dan maar wat feitje van stal halen. ze zijn hier al aardig de kerstspullen en kerstverlichtingen aan het uitpakken en da hed ik eigenlijk niet in marokko verwacht. taxi,s is ook grappig hier want elke stad heeft zijn eigen soort wagens. in tanger en marrakech zijn de taxi,s beige en meestal mercedes , in fesmeestal een rode fiat uno en in meknes weer een licht blauwe peugeot 205. mercedes is trouwens met afstand de populairste auto in marokko en je ziet ze in alle leeftijdentot ongeveer een jaar of 45 a 50 jr oud , echt waar.

wo 27okt 2010,

en die andere rivierkloof bekeken en een rit door de mooie draavallei gereden. ik hoor echter een piepend geluid bij elke hobbel. een kleine week geleden begon dat heel af en toe en zacht maar dat is nu dus wel anders en ik denk dathet de schokbrekers zijn. in de stad quarzazate is hoor ik later de president op bezoek en de stad is overspoeld met agenten.ze zijn er met vele honderden volgens mij. in het volgende stadje zagora geslapen.

do 28 okt 2010 ,

de 100 kilometer rit naar de duinen van hamid vlakbij de grens met algerije verlopen niet zo geweldig want dat gepiep van volgens mij de schokbrekers loopt behoorlijk op en het irriteert me mateloos en volgens mij alletoeschouwers op straatook. bij die duinen valt het me een beetje tegen , het zijn er heel veel maar niet zo hoog en dus vertrek ik weer voor de terug rit. terug in zagora wenkt ineens een monteur op de brommer me dat om de hoek een garage zit en hij wijst naar mijn wielen waar het geluidvandaan komt. na inspectie blijken de schokbrekers kompleet versleten en daar moeten dus nieuwe onder , ook zit er nu speling op eenwiel. voor ongeveer 100 euro per schokbreker ben ik de nieuwe eigenaar en 40 euro arbeid er bij. hoewel ik denk dat ik toch een beetje te veel betaal maar besluit ik het toch te doen want dat geluid kan zo niet langer. uiteindelijk wordt het bij elkaar 250 euro want er zit speling op allebij de wielen en hij heeft alle weer ingevet. het nieuwe kabinet kan nu zeker de onwikkelingshulp aan marokko stoppen want die hulp heb ik nu al gegeven voor 25 euro per uur arbeid hier. als ik weer onderweg ben heb ik er al weer vrede mee. in quarzazate zijn de meeste agenten al weer vertrokken dus de president zal ook wel weg zijn.

vr 29 okt 2010 ,

en vertrokken over de hoge atlas en ik passeer volgens de kaart de hoogste pas van het land .col du tichkais2260 meterhoog en maakt na mijn zuid amerika reis geen enkele indruk meer op mij. de rit is wel weer mooi ik merk dat al dat loois ookbegint te wennen. inmarrakech aangekomen moet ik een agent de weg vragen want alles is arabisch en daar kom ik niet uit. eindelijk in het centrum aangekomen daar gemakkelijk en voor de verandering eens gratiskunnen parkeren. me de hele dag het schompes gelopen om alles te bekijken. s,avonds natuurlijk het beroemde plein in de oude stad bekeken of beter gezegd beleeft.hier is het een gezellig gekkenhuis zeg maar. er zijn slangenbezweerders en handlezers bezig met geld te verdienen. een ander speelt op een viool of trommelen een kip in trance. ook zie je veel balletje balletje dingen hier. en er wordt natuurlijk van alles verkocht van 3e hands kunstgebitten tot sigaretten en er is natuurlijk heel veel te eten. dikke walmen rook van de bak en braad tentjes waaien over het plein.er zijn trouwens behoorlijk veel toeristen hier die zich laten rondrijden in koetsen door de stad. voor de verandering is het toch maar eens laat geworden maar ja je benthier maar 1 keer dus......

za 30 okt 2010 ,

ik besluit om nog 1 dag in marrakech te blijven en haal mijn eigen koets namelijk mijn meegenomen vouwfiets van stal. in het begin ben ik nog een beetje onwennig in het verkeer maar na een paar uurtjesben ik als een volleerd marokaan aan het racen door desmalle straatjesmaar ook op de overvolle hoofdwegen. ik draai er mijn hand niet meer voor om nu wantvolgens mij zijn er helemaal geen regels hier. de agenten blazen alleen maar op hun fluitje dat iedereen een beetje moet doorrijden. dankzij de fiets overal geweest lijkt het wel. savonds toch maar weer naar dat gekke plein ,benieuwd wat ik nu weer zie. behendig weet ik al die figuren die wat van me willen te negeren en ik hoor ze natuurlijk proberen. hey mister, speak english , are you polish , or gaponese. af en toe kan ik dus wel om die figuren lachen. op een gegeven moment hoor ik een ongelikte beer in het frans wat lullen en ik vang nog net de woorden mesieu sex en jardin op. hahaha nou is het tijd om te gaan volgens mij.

morgen gaat de rit naar agadir en verder via de kust naar het zuiden want november komt er aan en dus wacht in een dag of 3 a 4 en ongeveer 1800 km verder het volgende land op mij. de groeten allemaal van mij vanuit een toch wel lekker warm marokko.

tjoep / johan

Reacties

Reacties

Arianne

Hey Tjoep, vet verslag en mooie foto's man!
Keep on rolling naar het zuiden.

Groetjes, Arianne.

rodney

Hey tsjoeperd..
Wat heb ik weer genoten van je verhaal,je bent weer goed bezig man..
Je zou echt is een boek moeten schrijven met al je avonturen,t zou volgens mij lekker weg lezen..
Maar je eerste pech gevalletje dus,nou ja pech zolang t slijtage is van onderdelen is het op zich wel ok..
Maar voor de schokbrekers zal t daar ook een zwaaar leven zijn..
En slaapt je bedje lekker??
En wat eet je daar nou zoal??
Wij zijn gisteren terug gekomen van een lang weekendje weg met z n 8-en was wel weer lachen hoor,maar nu toch wel weer moe maar ja weer ff bijtanken..
Nou jongen fijne reis verder naar t zuiden..
Rod

Maus

Hehe Tjoepie Jardin hehehe

zwaar vermakelijk die verhalen jongen!!!!

Have fun!

marry swets

gelukkig is alles weer verholpen aan je auto.
die heeft het zwaar te verduren
het zijn aardig wat kilometers
groetje,s.

Engel Geneugelijk.

Hallo Johan,weer een berichtje van je moeder.
De keuken is circa klaar,mooi geworden hoor.!
Nog wat schilderen en de klus is eindelijk geklaart.!
Nu die sneeuw is weer weg hier in Holland, maar het is waarschijnlijk voor korte duur.!
het gaat vannacht weer vriezen,en donderdag gaat t' weer harder vriezen.
Wij zijn gisteren een Kerstmarkt geweest in Oudekerk a/d IJssel.
Met Jan en Monika en Erszebet en Emma,leuk hoor.!
Gaat het nog goed daar.?
Het jaar is bijna weer om,maar het is nog geen Voorjaar,een derde van je vacantie zit er al op.
Het gaat wel snel he.!
Maar voor mij niet hoor.! afwachten maar.
Nu Johan van ons allen de Groetjes....Ma.!
Doei.
Ook van mij de groeten en let steeds op...
Zorg dat je weer Gezond en Wel thuis komt.!
Pa.! engel_geneugelijk@live.nl

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!