ghana 2

hallo volgers , terwijl hetin NLkoud en guur is , vallen bij mij de mussen van het dak. het zweet gutst werkelijk van me af.

ik was gebleve bij het heerlijke maar broodnodige luierweekend van vorige week. op de maandag ben ik met wat gasten uit ridderkerk naar het www.monkeyforestresort.com van die annet banen en haar man dennis van buren gegaan. rubberaap@yahoo.com , het was leuk gezellig en informatief. daarna met die gasten naar accra want 1 van hen werkt en woont daar en ik kan op hun compound staan. voor aankomst nog langs de feyenoord ghana academie geweest maar er was alleen een team uit ivoorkust aanwezig. een teleurstelling dus , bovendien zag het er maar verlaten en armzalig uit. dinsdag voor de zekerheid een antibiotica kuur gekocht want hoewel de zweer bijna weg is weet je het maar nooit. meteen door naar de ambassade van nigeria en formulieren ingevuld + een intervieuw gehad met een voorlichter en die checkte alles even. wil ik kans op een visum maken dan moest ik overal kopieen van hebben , maar het carnet de pasage heb ik niet en reserveringen van hotels ook niet. problemen dus maar wel goede info gehad. als een ware regelneef ook alvast op zoek gegaan naar de ambassade van togo voor het 5 landen visum maar daar deden ze niet meer aan en een visum aanvraag duurd 72 uur. laat maar zitten dan want je kan hem ook aan de grens kopen als het goed is. woensdag op zoek naar de ambassade van ivoorkust voor dat 5 landen visum maar ook hier 0 op request en toen naar benin en na uren zoeken want hij was verhuist vond ik het. gelukkig was ik nog op tijd maar geen 5 landen visum hier. dan maar het gewone visum gehaald wat gemakkelijk was en ik 3 uur later alweer kon halen. in die tussen tijd lekker winkellen in accra,s hyper moderne shopping mall. hier een machete gekocht en ook ff 40 liter drinkwater gekocht want dat gaat hard hier met die wamte. ook nieuwe teenslippers waren nodig want de oude uit senegal zijn zo goed als versleten. p.s. handdoeken gebruik ik hier al tijden niet meer want je bent in een mum van tijd droog maar ik moet er bij zeggen dat weer een mum verder en je bent weer drijfnat van het zweet. donderdag ochtend naar de ambassade van niger gegaan die ik de vorigedag al gevonden had maar te laat was. hier was het klaar terwijl u wacht en in de middag ben ik maar vertrokken naar akosombowant voor nigeria vang ik in accra toch bot denk ik. vrijdag een tour naar de akosombodam gedaan en volgens de rondleidster is het met 85.000 KM2 het grootste man gemaakte meer ter wereld. de dam zelf is slechts van klei en puin wat het eigenlijk nog indrukwekkender maakt. het voorziet 60 % van de stroom in ghana en het exporteerd ook stroom naar togo en benin. het gebied is hier super groen en mooibergachtig. ik eet me verloren aan de ijsjes van fanmilk en ik zie weer dat het weekend is want er zijn begrafenissen. er zijn 2 dingen belangrijk in het leven van een ghanees en dat is geboren worden en dood gaan. daar tussen is het allemaal van minder belang. dus je begrafenis is als je jehet kan veroorloven een groot feest(je gaat of bent immers terug bij de schepper) en het hele weekend lang. er wordt uitbundig gedanst en soms het lijkt wel een drive inn show. oja en wist u dat de gemiddelde ghanese vrouw 30 % van haar inkomen besteed bij de kapper. ze hebben allemaal kroeshaar maar iedereen laat er lang nep haar inzetten want daar kan je mee voor de dag komen. ik met zeggen dat kroes haar ziet er ook niet uit maarja. voor de avond valt sta ik aan de grens met togo en voor ze me uitstempellen zegt de beambte dat ik voor de zekerheid ff moet vragen aan de andere kant of ik wel een visum kan krijgen. zogezegd zo gedaan en ja dat kan maar dan krijg ik wel een gids mee want dat visum moet ik ergens 30 km verderop halen. vooruit dan ik zie wel waar ik strandt.

de groeten weer van johan/tjoep.

Reacties

Reacties

tante corrie

hey johan.ja ik ben al weer,vroeg op dus gelijk even kijken wat jij weer geschreven heb.met bewondering lees ik altijd je verslag.fijn dat alles weer goed gaat met je been.ook het bezoeken van monkeyresort is weer een belevenis heb gelijk even op de site gekeken.jammer dat de feyenoordschool er zo verwaarloost uitziet naar dat was misschien wel te verwachten toch.maar jij ziet heel wat op je reis petje af hoor.ja hier in nederland is het zeer koud.en veel sneeuw.maarja dat is ook wel weer leuk het landschap zo .gisteren lekker met kevin een eind wezen wandelen .flink wat fotoos gemaakt.wij zetten hier de verwarming maar een graadje hoger haha daar heb jij geen last van.hoop dat het op je verdere reis alles ook weer goed gaat en kijk weer uit naar je volgende verslag.wens je daar fijne feestdagen toe en doe voorzichtig.de groetjes van ons drietjes

Angela en Marcel

Hoi neef,

Ben nu weer helemaal bij met je verhalen. Wat maak je toch veel mee als ik het zo allemaal lees. Zo zie je maar weer als je geld op zak heb dan kom je erg ver.
Ik zie je volgende reisverhaal zo spoedig mogelijk wel weer verschijnen op het net.

Geniet er maar lekker van. Dan doen wij de verwarming nog wel een paar graden hoger.

Groetjes,
Angela en Marcel

Maurice

goed om te lezen dat alles goed gaat daar. Wat een wereld van uiterste hier en bij jou armoede/rijkdom fucking heet/fucking koud etc.

veel plezier nog.

groetjes maurice

marrie

ik heb je laatste verslag weer gelezen
uit ghana,het was weer heel indrukwekkend.
en dan die vrouwen,dan mogen onze mannen
hier niet klagen.ik ga 1keer in de5a6weken naar
de kapper.maar zo zie je maar weer alle vrouwen
zijn overal anders
wij blijven nog maar even bij de kachel zitten
de winter is vandaag begonnen.
ik kijk weer uit naar je volgende verslag
groetje,s vanuit het witte winterse land.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!