togo

beste kou kleumen , de verbinding is weer eens traag en het komt maar gedeeltelijk door maar ik lees dat het zout op is en de spoorwegen weer als van ouds niet rijden hahaha.... mij maakt het niet uit want ik heb andere dingen aan mijn hoofd.

op vr 17dec dus de grens overgegaan en kreeg tegen betaling een knaap mee die me begeleiden naar een 30 km verderop gelegen grenspost want de zegels waren op en hij kon dus geen visum uitgeven. geen probleem als ik er maar in kom. onderweg was het mooi bergachtig en groen. het is hier de koffie en cacao regio dat je het weet. onderweg rijdt ik nogmijn 1ekip dood , tsja shit happens. bij de grens is het flink plakken en stempelen maar alles loopt op rolletjes. in kpalime zet ik die gastaf en geef wat geld voor de taxi zodat ik niet het hele stuk terug moet en dan weer een keer terug naar kpalime. togo is een echte bananen republiek en de laatste grote schermutselingen dateren van 2005 toen het zoontje van de vorige dictator het overnam. nu is het al een tijdje lekker rustig dus dat is mooi meegenomen. de volgende dag ben ik wegens een ongezonde belangstelling voor ik denk mijn portomonnee snel weer weg. in de 700.000 tellende hoofdstad lome ben ik als 1e op zoek naar de ambassade van nigeria en dat duurde natuurlijk weer uren. bij chez alice een goedkoop stekkie gevonden voor 1000 cfa. alice is een oude duitse bejaarde die hier haar tijd vol maakt. voor de 1e w.o. wastogo een duitse kolonie wat ik niet wist trouwens. aangezien lome letterlijk aan de grens ligt kon ik hier makkelijk mijn extra gepinde cedi,s omwisselen in cfa,s zodat ik mijn euro en dollars op zak houd voor onvoorziene zaken die zeker nog komen gaan. ook zie ik hier het 1e vuurwerk wat ze al afsteken. maandag dus naar de ambaasade en daar stellen ze hele andere vragen dan in accra ghana. hier doen ze niet zo moeilijk maar dat komt misschien ook wel omdat ik het over een andere boeg gooit. ik zeg dat ik2 weken op city tour naar lagos ga en ik wil vliegen. als ik de reservering laat zien moet het goed zijn volgen het aardige vrouwtje aan de balie. ik dus die dag bij een vliegwinkel reseveren en bij 1tje was dat gratis dus die nam ik. dinsdag mijn pspoort + wat kopieen afgegeven en ik kan het visa woensdag om 11 uur ophalen. in de tussentijd toch een beetje billen knijpen want stel je voor dat ze afwijzen ?; in de tussen tijd wissel ik de reserve accu weer eens om en check de wagen , ik lees een boek , bedenk me dat de langste nacht in holland is wat betekend dat de zon vanaf nu weer terug zal keren naar het noordelijk halfrond. voor mij maakt dat qua tijd niet zo veel uit want dicht bij de evenaar is het altijd ongeveer 12 uur licht en 12 uur donker. en tegen de tijd dat ik bij mijn einddoel in botswana hoopt te zijn dan staat de zon weer op de evenaar en dan is het op de hele wereld 12 uur donker en 12 uur licht. ook ben ik al weer 10 weken weg , wat gaat de tijd toch snel zeg...... woensdag dus het paspoort opgehaald en jawel het visum voor 44000 cfa verkregen. ik ben er blij mee want het schijnt een van de moeilijkere te zijn maar ik ben er nog niet want ik zit nog met het carnet de passage maar ik probeer een rustige noordelijke grensovergang dus daar over later meer. meteen vertrokken naar het volgende land en dat is benin , afrikaans landje nummer 8. togo uit geen enkel probleem , ik hoef het laisser passeniet eens af te geven. dat is het tijdelijk invoer dokument. en huppakkee de grens over.

en dat was ie weer voor nu. met de kerst zit ik hopelijk in niger en met de jaar wisseling in kameroen voor de gene die dat willen weten. ik neem aan dat ik in januari van iedereen een mail krijg met een uitgebreid verslag van jouw jaarwisseling , ik ben benieuwd en je weet , ik lees het graag..... groeten van tjoep/johan.

Reacties

Reacties

Jan Kammerman

Wat een ongeorganiseerde puinhoop in Afrika.
Ik heb alle bewondering voor jouw geduld. Succes!

Maurice

Hey Tjoepie! zag ik van jou een bericht op Lunatic News?

paul

ja jongen het is een puinhoop daar, gut gut ( wat ben ik dan blij dat ik hier in het koude ned mag werken )

ik denk dat het beter is, dat ik morgen bij je langs kom.
gr veel plezier
beste wensen

merel

Ha Tjoepie,

Ik heb eindelijk je site gevonden. Ik was je mail krijt geraakt maar na wat geoogle zojuist heb ik je gevonden. Heb net je foto's zitten kijken ziet er allemaal weer super uit. Heb weer veel bewondering voor je acties. je doet het toch maar weer effe. Wij hebben ook weer niet stil gezeten en zijn net terug van 17 dagen Cuba. Was ook weer geweldig! Dit keer met een huurauto het eiland rond gereden. Ging prima het is een erg vriendelijk land. Wel ook weer erg arm. Het is hier in nederland inderdaad winters koud met dikke sneeuw hoewel dat de laatste paar dagen flink aan het smelten is. kerst was erg gezellig we hebben 2e kersdag 13 man te eten gehad dus een lekkere drukke bedoeling. Ik ben deze week nog lekker vrij en begin 3 jan weer met werken. ga nu effe met een vriendin lekker lunchen in Rotterdam en daarna nog een beetje lummelen. Nou blijf jij daar vooral genieten en plaatjes en verhalen plaatsen dan ga ik je vanaf nu volop volgen. Stevige kroel en tot snel Merel. PS wanneer kom je in d ebuurt van Gorilla's?? Misschien moet ik dan maar even over komen want die moet ik echt nog zien in dit leven XXXXXXXXXXXX

marry

t,is bij ons nog erg oppassen in al die straten
maar het begin al aardig te dooien
ze dachten nog van een11 stedentocht
maar dat ziet er niet in
misschien later nog
maar wat een verhaal weer.
je gaat nu naar benin
we wachten het maar weer af
vandaag mogen ze vuurwerk verkopen
dat is daar wel anders
ik koop niks wij gaan maar oliebollen eten.
en dan maar weer afvallen
nu johan een goede jaarwisseling

groetje,s

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!