benin + niger

zo en hier weer een volgend verslag maar daar heb ik wel ff de halve stad voor moeten afzoeken om online te kunnen gaan.

de binnenkomst van benin was zeer gemakkelijk stempeltje in het paspoort en het tijdelijke import papiertje voor de wagen voor 5600 cfa (650 cfa = 1 euro) meteen de klok een uur terug gezet want alle volgende landen die ik vanafnu bezoek hebben de zelfde tijd als nederland. een tussenstand vertelt me dat de kilometrteller inmiddels op 18.700 km staat en dat met 1600 getankte liters diesel. ook staan er al 5000 foto,s op de harde schijf. in benin is 20 % moslim en 30 % christen en de rest heeft voodoo als religie. voodoo betekend verborgen misterie. voodoo is een officiele religie in dit land. in ouhida bezocht ik een slangentempelwat ook wat met voodoo te maken had maar datboeide eigenlijk niet. het ging om de slangen en dat is echt een raar gevoel zo,n bewegend ding om je nek en in je handen , bbrrrrrrrrr. onderweg naar de hoofdstadcotonou (800.000inw)wordt het steeds drukker en chaotischer. ook hier doet iedereen maar wat en ze rijden als gekken , in nigeria schijnt het allemaal nog wat gekker te worden maar ik ben gelukkig al heel wat gewent dus dat scheelt weer. in de avond kom ik aan op het betaalde en bewaakte parkeer terrein van het vliegveld. 200 cfa per uur maar ik vindt het best. alleen een beetje jammer van de drilboren tot 05 uur s,ochtends want ze zijn aan het verbouwen. om 07 uur is het licht dus ik vertrek om de stad te verkennen en om een verzekering te kopen voor nigeria en die is gelijk geldig in landen waar ik al geweest ben , een beetje jammer. ik merk dat ik de stink smog in de stad snel zat ben en ben snel weer vertrokken naar de voodoo hoofdstad abomey. in abomey verblijf ik op een leuke camping en relaxed hier wat. de volgende dag bezoek ik het voodooo muzeum wat in 1 van de paleizen van vroegere voodoo koningen is geweest. lekker volkje was dat hier. zij roofde de slaven uit de buurt en verkochten ze aan de europeanen voor oneranderen wapens en kanonnen zo werden ze zelf sterker en konden weer andere buurkoningkrijkjes overnemen. als dat gebeurden dan werd de koning onthoofd de schedel diende als onderzetter van de troon. de vrouwen van de koning werden met palmolie in gesmeerd en aan de mieren gevoerd. (bruut hoor) na dit voodoo lesje naar parakou gereden en daar zowaar een neger in kerstmanpak gezien. 1e kerstdag weer vertrokken en over de 1e 170 kilometer deed ik 5 uur. een lekkere pothole weg was het. notabene nog een tolweg ook.... 1e kerstdag is trouwens geen oficiele feestdag in benin , vreemd. verder richting de grens was de weg weer goed ,gelukkig. bij een politie controle moest ik remmenmaar dat deed een vrachtwagen achter me niet genoeg en gaf een kusje met schade aan de achterklep en een kapot achterlicht tot gevolg. de schade was allemaal minimaal dus liet ik het er maar bij zitten. bovendien kun je van een kale kip toch niet plukken. wel een leuke souvenier uit benin en goede les om ook goed achter me te kijken want deremmen van veel wagens zijn heel slecht. aan de grens met niger is ook weer gemakkelijk en snel er overheen.in niger ook totaal geen problemen. iedereen is zelfs vriendelijk en de import kost maar 3000 cfa. omdat ik al een visa voor nigeria heb hoef ik nu niet naar de hoofdtad niamey en kan hier nu ff verderop de grens met nigeria over om naar abuja te gaan voor het visa voor cameroon wat ik een maandag wil doen want tussen kerst en oud en nieuw zal ik het tooch willen hebben. bevendie is de grenspost hiet relatief klein en ik denk hier een goede kans te hebben om zonder een carnet de passage over te kunnen gaan. en dus na ongeveer 2 uur en 35 kilometer komt er al weer een eind aan het afrikaanse landje nummer 10. ook hier weer totaal geen gezeur aan de grens en zo zou het eigenlijk altijd moeten wezen maar ja.... in het stukje niemandsland zit ik hem toch een beetje te knijpen want wat had die vent ook alweer gezegd in gambia , '' denk aan mij als je het land niet inkomt'

dat was die weer ennu ik eindelijk eeninternetcafe gevonden heb zal ik snel weer het volgende verhaal online zetten , trouwens iedereen bedankt voor demailtjes en ook de reactie's op de site. ik lees ze allemaal en zal later nog wel ff reageren want daar heb ik nu geen tijd voor. ook bedankt voor de extra foto's die zijn gegeven door een ex collega.

groeten van tjoep/johan.

Reacties

Reacties

Arianne

Tjoep, kijk ff uit in Niger. Dit is wat BuZa over de actuele situatie meldt. Een gewaarschuwd mens telt voor 2. Het zit daar schijnbaar een Al Qaeda bolwerk.

Alle reizen in het gebied ten noorden van de lijn Téra - Tillabéry - Ouallam - Filingué - Tahoua, alsmede verblijf in deze plaatsen, worden ontraden, evenals alle reizen over de weg van Zinder in de richting Tanout/Agadez.

In steden wordt aangeraden samenscholingen en demonstraties zoveel mogelijk te mijden En waakzaam te zijn in verband met de mogelijkheid van berovingen en ontvoeringen.

Maar laat je plezier hierdoor niet vergallen ...het zal vast wel meevallen.

Groetjes, Arianne.

tjoep

ik zit alweer in nigeria en zit nu te wachten op het visa voor cameroon...... ik hoop dat ik hem donderdag krijg (als het allemaal goed gaat ) want anders gaat er een komplete week verloren hier. niger is dus aan me voorbij gegaan maar dat wist ik eigenlijk al voor ik weg ging. groetjes van tjoep.

Arianne

Da's mooi dat je Niger achter je hebt! Hopelijk lukt het met je visum voor Cameroon. En eh....in Nigeria is het ook niet helemaal tof, maar dat weet je zelf ook. FF oren en ogen open houden daar. Dat stuk niemandsland gaat vast ook goed.

Groetjes, Arianne.

tante corrie

hey jongen.
je verslag weer gelezen .wat lastig allemaal met een visum zeg
je moet wel engelen geduld hebben zeg.
maar kijk vooral goed uit
wens je een fijne jaarwisseling en snel tot horens maar weer
groetjes van de 3 verbiesten

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!