kameroen 1

allereerst sorry voor het lange wachten maar de reden daarvoor lezen jullie in het volgende kameroen 2 verhaal wel. oja en als er nog iemand met me mee wil ? dat kan er is nog een plekje over hoor.... ik ben 16 jan in yaounde en hopelijk een week later in libreville , omstreeks 7 feb in brasaville en een paar dagen later in kinshasha als laatste kan je nog opstappen in luanda waar ik hopelijk half februari zal zijn. ik hoor het wel maar denk dat het wel stil zal blijven.

hafijn op 1 januari dus goed gemutst vertrokken bij de grens en de 1e 75 km was meer een zandpad of gewoon een opgedroogde track door akkerland. in de regentijd is de weg ontoegankelijk en zo zijn er dus heel veel wegen ontoegankelijk in de regentijd. sinds senegal ben ik overwegend naar het oosten gereden maar vanaf nu zal dat grotendeels alleen maar naar het zuiden zijn. de dagen zullen vanaf nu voor mij telkens een beetje langer gaan duren want nu is het om 06 uur licht aan het worden en om 18 uur ook al weer donker. bij het natiolan parc du waza bij een campsite verbleven en de volgende dag met een verplichte gidsop safari gegaan. het was best leuk om weer eens op safari te gaan maar echt goede parken heb je alleen maar in zuidelijk en oost afrika. helaas dus geen olifanten en leeuwen gezien terwijl ze er wel zitten maar een groot gedeelte van het park staat nog onder water en is dus niet toegankelijk. wel wat ooievaars gezien in onze zomer bij mijn familie in groot ammer in de tuin zitten maar nu dus bij mij in dit park. op 3 januari ben ik al 12 weken weg wat ongeveer de helft zal zijn. vandaag verder gereden via maroua , mokolo naar garoua. het is een hele mooie touristische route maar toeristen ben ik al in geen weken tegegekomen en ook hier zie ik ze niet. met het fototoestel in de aanslag en sabbelend aan een stengel ruikerrriet heb ik het meer dan prima naar mijn zin wat zich uit in het mee zingen met het plaatje '' karma cameleon'' van de culture club maar dan natuurlijk met mijn eigen tekst '' kamakamakama kameroen , dat moet je doen , dat moet je doehoeoehoen' geweldig hier met de bergen en een slechte weg maar dat trek ik goed als het zo mooi is. ik heb immer alle tijd om goed te kijken en genieten. als kinderen me spotten en dat doen ze gauw hier zal gillen en krijssen ze het uit , en dat is niet van de lucht kan ik je zeggen. stampvoetend van ongeduld komen ze aangerend want de kadoos zullen wel heel snel komen nu hoor ik ze zingen. een grappig gezicht voor mij maar helaas voor hen maar ik ben niet zon geef grage toerist die hun ff een week salaris geef. het is vandaag trouwens voor het eerst duidelijk onder de 30 graden maar dat komt door een waterig zonnetje en omdat ik op meer dan 1000 meter hoogste zit nu. je kan wel merken dat ik in donker afrika zit want er is niet al te veel eten te koop hier en ik zit de hele dag aal de olibollen en het ruikerriet. ook een fatsoenlijke slaapplaats zie ik niet dus wordt het een pompstation middden in het centrum van garoua. dinsdag3 januari weer verder maar het wordt zwaarder en zwaarder. tig keer de weg vragen want van borden hebben ze hier nog niet gehoord. ook is de info die ze geven volstekt onbetrouwbaar heb ik gemerk. bij ngaondere sturen ze me de verkeerde kant op en daar kom ik pas na 40 km achter. en dus weer 2 uur terug rijden. ja je leest het goed want de wegen zijn hierzo slecht dat je gemiddeld tussen de 20 en 25 km per uur gaat. na veel gevraag en gezoek eindelijk de goede en dus weer slechte weg gevonden maar kon niet veel km rijden want het werd al weer donker en dus in een klein dorpje gevraagd of ik daar veilig kon en mocht slapen wat het geval was. de volgende dag weer vertrokken maar echt veel km's kon ik weer niet maken 240 km slechts en dan mag ik echt niet kagen want in de regentijd zijn deze wegen waar ik nu al dagen op rijdt praktisch onbegaanbaar en daardoor is het noorden van het land vanuit de hoofdsstad in het zuiden allen nog maar toegankelijk met de trein. ik heb dus eigenlijk mazzel want het is kurkdroog. ook de volgende dag is het weer hobblellen geblazen en ik ben het spuugzat op die wegen hier , zo erg zelfs dat ik mijn verstand ff op nul moet zetten en me over geef aan de elementen. het helpt wel , ff geen plannen over wanneer ik waar zal zijn want daar komt toch niks van terecht. ik bedenk me wel wat allemaal nog gaat meemaken in congo want daar begint het nu eigenlijk al te regenen en zijn de wegen zomoegelijk nog slechter. horror dus , ik moet er ff niet aan denken. net voor banyo overnacht ik weer in een gehucht maar het is er zeker veilig dus dat slaapt dan weer lekker. op 6 jan 2011 is de weg wederom slecht en maken ze je keer op keer lekker met 500 meter asfalt weg wat nog over is uit de koloniale tijd. uiteindelijk weet ik foumban te bereiken en kom ik weer in de bewoonde wereld terecht. voor de verandering een hotel genomen maar in de douche staat een ton met water en daar moet je het mee doen. hier voel ik pas dat hoe zwaar het reizen in dit gedeelte van afrika is. pffff het gaat me zo niet in de koude kleren zitten zeg. vrijdag 7 januari heb ik maar een heel stuk van de toeristische route '' de ringroad'' overgeslagen want nog meer slechte weg trek ik niet meer en bovendien heerst in de droge tijd de ''harmattan haze'' en dat is een extreem heiige periode dus is het zicht behoorlijk belemmerd zodat van de mooie route niet veel moois valt te zien. ik weet het wel tot bafoussam te redden en daat gaat het volgende verhaal verder want daar heb ik nu echt geen puf meer voor. iedereen trouwens bedankt voor de reacties en de nieuwjaars wensen maar ik mis er op zijn minst nog 1tje van maat paul mes , of is hij druk bezig met de gang en de badkamer ? laat het me weten want ik ben reuze benieuwd.

groeten van johan/tjoep.

Reacties

Reacties

tante corrie

hey jongen
nou je verslag weer gelezen.kan me wel voorstellen dat je er eventjes doorheen zit met die wegen die je moet berijden.kevin las net mee en die zei ...ja lijk me wel leuk voor zo.n ritje ...maar helaas mijn vakantie begint in augustus ...maar dan ben jij al terug hahha.
maar geniet van alle moois wat er nog op je pad komt....
doe voorzichtig en tot je volgende berichtje
groetjes van ons hier uit groot-ammers

Maurice

Ppff dat is de andere kant van de medaille. Maar blijf genieten van al dat moois. Hoop dat het nu allemaal wat beter gaat met de wegen, zodat je wat meer kan genieten van de omgeving.

Het afscheid van Coen Moulijn was heel indrukwekkend. Ik ben met mijn kleine geweest en hij was onder de indruk. Werkelijk duizenden mensen hebben afscheid genomen. Op de Erasmus brug een ere haag van stadion fakkels en daarna de Coolsingel echt prachtig.

Australie staat helemaal blank athans Queensland. Het water is onderweg naar Brisbane. Wist niet of je hiervan op de hoogte was vandaar.

Geniet ervan. Groetjes
Maurice

Emma Geneugelijk

Ik ben de 14de Januari Jarig hoor.!
Vergeet mij niet te Felisie Flip steren.!
Van Suiker Oompje Arie heb ik al een Belofte gehad.
Dan Krijg ik een kadootje.
Maar of Ome Johan op m'n verjaardag is,betwijfelen wij
Nu nog ff een berichtje van Moe.!
Hallo Johan...
Gelukkig weer is een Berichtje ontvangen.
Dat duurde lang.
We zaten een beetje in de war.!
Dinsdag hoorde we weer wat.
Het is hier slecht weer,als maar Regenen.
Pa Gaat Emma weer uit school halen.
Woensdag om half 12 smidags Vrij.!
a's Vrijdag is Emma Jarig.!
Niet vergeten te Feliciteren op dit Noteblokje.
Word een Knal Feest Zaterdag in de Oosterstraat 60.
Verders gaat t''hier alles nog goed in de tuin komen de bloembolletjes alweer boven.!
Als jij weer in Holland bent staat alles in bloei.
Nu Johan doe voorzichtig en veel pleizier.
Tot horens maar weer.
Groetjes van ons allemaal....
Cheers.

marry

het duurde inderdaad,lang.maar gelukkig horen we
weer wat.
wat een verhaal weer,en de wegen zijn ook al niks
en geen toeristen.
maar jij zet toch door, knap hoor.
gisteren nog de film wit licht gezien van marco borsato
een hele mooie film, ging ook over afrika.
bij jou is het erg droog,en hier is het nogal nat,
geen winter.
je zit al over de helft nu de rest nog.
kijk maar uit!!
ik kijk weer uit naar het volgende verhaal.
groetje,,s uit het naate krimpen

flater

je krijg de groeten van die bolle...nog steeds kansloos.. af en toe aant werk...en je weet dat hij hekel heb aan computers dus daarom de radio stilte...maar hij is egt trots op jou wat je nu doet. gr

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!