congo 2

goede dag allemaal ik was gebleven bij maandag 7 feb 2011, ik was dus al vroeg wakker en ben in de rij gaan staan bij het benzine station want er zijn bosjes mensen die hun jerrycan willen vullen. omdat ik als enige diesel wil begint hij gelukkig bij mij. na het tanken staat er een agent die zijn beloofde 5000 cfa wil maar ik scheep hem af met een heel oud 5 dollar biljet waar ik niks meer mee kan. in de middag kom ik bij de ingang van het lefini reservaat en het regend en het is mistig. de perfecte omstandigheden om gorillas te bekijken zou je zeggen maar gelukkig klaart het op en na wat onderhandelen over de prijs kan ik uiteidelijk een gorrila bekijken die daar is uit gezet en daar een beter leven geniet. ik zie hem zogenaamd veilig vanuit een bootje maar dan wel op nog geen 5 meter afstand. en hij wordt gevoerd zodat ik goede foto.s kan nemen. een heel klein beetje dierentuin gevoel heb ik wel maar de afstand tot de gorrila maakt veel goed want het is een 25 jaar oude grote silverbackgorrila. op dinsdag de 8ste feb kom ik aan in de hoofdstad van de republiek congo en de stad telt bijna 1.2 miljoen inwoners. ik verken de stad wat en na een tijdje het ik het goede richtingsgevoel en begin de stad te waarderen hoewel ik in 1 van de straatjes zelfs nog een keer de 4 keer 4 aan moet zetten om dat ik vast zit in de bagger. ik doe meteen de nodige zaken zoals weer eens goed eten , pinnen , internetten en een plekje voor de nacht zoeken. de volgende dag bezichtig ik de stroomversnelling van de congo-rivier. stoomversnelling hoor ik jullie zeggen ? maar dan wel gelijk de grootste van de wereld en dus machtig om te zien. over een aantal kilometers gaat de 1600 meter brede rivier een 10 tal meter omlaag en dat levert dus het spectakel op. de rivier levert namelijk het op 1 na grootste debiet (hoeveelheid water) op en stroomt nog zeker 100 kilometer in zee door voor hij verdwijnt in die grote plas. op donderdag 10 feb heb ik het gezien en vertrek naar de haven waar ik de boot denk te nemen. daar is het een drukte van belang en ik wordt zoals gebruikelijk en voorspelt van het kastje naar de muur gestuurd. het lijkt wel of ze zelf ook niet weten wat ze doen. en na het betalen van de schandalig dure prijs van de overtocht (75.000 cfa,maar je hebt geen keus) blijkt dat de boot vandaag niet meer gaat. geluk bij een ongeluk is dat ik een belg op de motor ontmoet en trek met hem verderop. ik kan gratis bij zijn hotel staan en een douch nemen. we praten bij en het blijkt dat hij dezelfde route heeft gereden en zijn 650cc bmw motor bij het zeer slechte modderpad waar ik ook diverse keren vast zat op een keepwagen heeft gezet omdat zelf rijden ondoenlijk was. vrijdag ochtend vroeg om 8 uur staan we opnieuw in de haven want ook hij gaat over en zullen samen door het andere congo gaan. we doen de formaliteiten en het kost de nodige moeite om op de ferrie te komen want ze doen hier liever moeilijk dan makkelijk maar de reden daarvoor is dat ze dan meer geld uit je kunnen slepen. om 10 uur staan we eindelijk op de boot en om 10.30 uur vaart die uit. langzaam wordt brazzaville kleiner en kinshasa groter. yes yes yes , weer een hobbel genomen en een stukje dichterbij maar nog niet beseffend dat het avontuur nog veel groter gaat worden dan het al is.

hafijn dat is weer voor de volgende keer dus de groeten maar weer.

tjoep/johan

Reacties

Reacties

marry

toch nog een gorilla gezien leuk hoor en
dan van dichtbij,
en ook weer heel wat gezien
geweldig hoor je maakt me jaloers.
wel leuk dat je weer met iemand optrekt
groeten van uit het zonnige krimpen
en ik kijk weer uit naar het
volgende verslag!!!!

tante corrie

ja weer je verslag gelezen voor je het weet zit je reis er al weer op nu is het een beetje aftellen geblazen
je moeder zal blij zijn volgens mij...
wel weer leuk dat je een belg tegen kwam met de zelfde reisdrift als jou
wat een ervaring doe je toch steeds weer op
doe voorzichtig de laatste paar weekjes en ik kijk weer uit naar je volgende verslag
groetjes van de 3 verbiesten

corrie verbiest

hey jongen wanneer vertrek je weer naar afrika?
kijk er weer naar uit naar je reisverslagen
groetjes je tante.

Sander Post

Ja, waar blijft dat reisverslag?!

Dominique

Hoi Johan ... ik weet het, het is wa laat ... ik was dienen belg op zijn BMW 650 waarmee je de overzet maakte naar Congo ... je kan me bereiken via vanhessche.dominique@telenet.be

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!