angola 1

sorry allemaal voor het lange wachten maar het ging echt niet eerder.

ik ga meteen van stal met waar ik gebleven was en dat is woensdag de 23ste feb. om 13.00 uur staan we dus bij de ambassade om het 5 dagen transit op te halen maar de grote baas is er niet en moeten anderhalf uur wachten tot hij zijn handtekening zet. gelukkig kunnen we er daarna snel vandoor. in het donker bereiken we het plaatsje songolo. hier overnachten we en de volgende ochtend vertrekken we vroeg naar de nabijgelegen grens maar daar duurt alles een eeuwigheid want ze hebben een nieuw computersysteem en dat is wennen. na vergaderingen voor het personeel kunnen we 2 en half uur eindelijk het land verlaten datongeveer 70 keer zo groot is als nederland. angola is ook geen kleintje trouwens want dat is ruim 30 keer zo groot. gelukkig verlopen de formaliteiten soepel en er wordt gemakzuchtig een stempel onder het oude congolese passeerbewijsde wagen gezet. opgelucht en tervreden enrijden we naar het 1e stadje wat we tegen komen genaamd mbanza do congo. hier zet ik die zwitser af bij de bus en ik ga alleen een andere route volgen. tenminste dat was de bedoeling want na een kilometer of 70 oostelijker blijkt dat er verderop bruggen zo slecht zijn dat er geen door gang is en ik dus moet omkeren en westelijk naar de kust moet en dan verder zuidelijk naar de hoofdstad. onderweg zijn een paar buien en de weg veranderd in een klei glijbaan. het is spiegel glag en ik heb de grootste moeite om op de baan te blijven. als ik net na zonsondergang weer terug ben in mbanza en daar een uur in de rij gestaan het om de hier fel begeerdebrandstof te kopen ,rij/glij ik ff verderop in de stad pardoes van de weg en ik zit weer eens muurvast. gelukkig komen er gauw wat dollar grage helpers langs. ruim een uur verder en weer van kop tot teen onder de modder weten we er uituindelijk uit te komen. zij blij om de verdiende dollars en ik blij dat ik weer uit de shit ben. ik kan overnachten bij 1 van de helpers voor zijn deur. vies en moe van ik daar in slaap. de volgende ochtend is het vrijdag de 25ste en ik ga weer verder via een gelukkig prachtige nieuwe asfaltweg naar tombocco en nzeto. daar houdt die op en is het weer ouderwets drama met de wegen. ik haal gemiddeld net de 25 km per uur. onderweg maak ik ook kennis met de uiterst onplezierige tsee tsee vlieg. dat is een soort paardevlieg die de gevreesde slaapziekte kan overbrengen. in het begin ging het nog maar ineens werd ik massal aangevallen door die krengen en van ellende moest ik vanaf hier met de ramen gesloten rijden en zelfs de windblazer moest dicht want ook hier door kropen ze naar binnen. je wilt niet weten wat voor een sauna je creeert in de wagen. het zweet gust weer eens van je lichaam. een bijkomend voordeel is wel dat je je lettelijk schoon zweet. net voor donker vindt ik een hutje waar ze tv hebben en kan ik de voetbal finale tussen tunesie en angola bekijken. ik dacht dat het zondag zou zijn maar het is vandaag. ik heb duidelijk een valse start gemaak in angola want tot nu toe zit en valt het hier niet mee. angola krijgt met 3-0 klop en dus druipt iedereen af. op zaterdag de 26ste weer verder over de slechte weg maar gelukkig verdwijnt de tsee tsee vlieg en een 75 km voor luanda verschijnt er heerlijk asfalt. ik merk wel dat ik helemaal lek geprikt ben door die verdomde tsee tsee vliegen en ik moet me van tijd tot tijd echt heel serieus inhouden om niet mijn voeten volledig kapot te krabben. echt bizar , ik heb dit nog nooit zo erg gehad als hier. een wetenswaardigheidje is dat de zon om 12 uur loodrecht boven mijn hoofd staatwant op de 26ste feb staat de zon loodrecht op ietstminder dan de 9e zuidergraad en dat is precies hier bij luanda. terwijl de zon verder noordelijk gaat zal ik verder zuidelijk gaan. het is een maf gezicht dat de vlaggenmasten nu geen schaduw hebben. ook de zonne kracht is hevig. of je te dicht bij een groot vuur staat lijkt het wel. en dus in de met 3,5 miljoeninwoners tellende hoofdstad neem ik een heerlijke duik in de oceaan.het water is tot mijn verrassing heerlijk warm. ik denk dat het richting de 30 graden gaat. ook blijkt zand een perfect schuurmiddel te zijn voor mijn muggebulten. in luanda wordt flink gebouwd en je ziet dat het land echt in opbouw is na 40 jaar oorlog dat het land geteistert heeft. alles is wel heel erg duur dus daar doe ik niet aan mee. ik heb gelukkig voldoende eten en drinken meegenomen uit congo om deze week door te komen. wat niet duur is maar niet altijd verkrijgbaar is de brandstof. die is ongeveer 30 eurocent per liter. en ik gooi mijn tankie hiermet veel plezier vol. om een uur of 17.00 vertrek ik weer want ik wil niet in de stad overnachten. dat doe ik een kilometer of 40 zuidelijker bij het zogeheten valle do luna. een soort maanlandschap hier aan de kust. de volgende dag begint weer met overheerlijk weer en ik neem bij cabo dos ledo weer een duik. maar als het toch ineens bewolkt wordt vertrek ik gauw verder naar het zuiden want hier houd ik natuurlijk niet van. het landschap is mooi en binnen de kortste keren is het weer ook weer mooi. en jawel op een ander plaatsje zijn nog mooiere en totaal verlaten stranden en kook hier mijn potje spagettie met bonen , vis of groenten uit blik erbij. p.s. ik wilpaultje mes nog bedanken voor zijn kookstelletje uit zijn kerstpakket waar ik nu dus dankbaar gebruik van maak. als je trouwens wil kan je er volgend jaar zelf ook gebruik van maken als je met me mee gaat ergens op safari in zuid afrika. begin dat wel vast met sparen zou ik zeggen. net voor zonsondergang kan ik bij een politiepost in het plaatsje balabaiba bijven slapen. de volgende keer ga ik weer verder maar ik wil nog ff een oproepje doen aan vrijwilligers want over een aantal weken zal er weer een vliegtuig gepakt moeten worden en dat is dus de vraag ? ik wil waarschijnlijk ergens rond de 28 maart van de hoofdstad van botswana (gabarone) of andersvanuit johannesburg met een retourtje naar huis vliegen. ik ga zelf volgende weekpas kijken als ik in maun ben ofzo. ik heb gehoord dat afriqia airways het goedkoopste is maar die vliegen altijd over tripoli libie en ik weet niet of dat nu nog veilig kan enz enz. kan er iemand eens op het internet gluren hoe of wat voor mij het beste is. oja ik hoef niet perse (op de 28ste) op schiphol terug te keren. brussel of iest anders is ook ok. ik hoop dat er een paar goede tips komen zodat het voor mij wat makkelijker wordt. alvast bedank voor het uitzoeken en hopelijk snel volgd het laatste angola verhaal.

de groeten van johan/tjoep.

Reacties

Reacties

tjoep

ik zie trouwens dat ik op 26ste maart wil terug vliegen dus als iemand zou willen kijken voor vluchtinfo dan zou ik u daar zeer dankbaar voor zijn. (zie mijn angola verhaal) tjoep/johan.

tante corrie

hey johan
nou we hebben je reisverslag weer gelezen hoor
heb ook zitten kijken voor je terug vluch
vliegmaatschappy emirates zie ik op dit moment een ticket voor e487 met 1tussen stop
en als je de 26e vertrek
johannesburg-amsterdam met tussenstop in dubai e622euro
maar ik zal nog verder zoeken

tante corrie

je kan beter op maandag vertrekken scheel je 200euri
kijk op vliegfabriek.nl staan goedkope ticketsdan vertrek je met vliedmaatschappij emirates dat is toch de goedkoopste.vind het wel leuk zo om te zoeken naar je terugreis

sander

Ik zet die stuwardess van me aant werk voor je, je hoort van me

tjoep

aha , alvast bedankt maar blijf zoeken dan kan ik binnen 2 weken beslissen denk ik. maar eerst nog ff op safari in het etosha park.
groeten van tjoep/johan.

merel

O die zijn allemaal veel goedkoper hahahhihih

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!