namibie

op vrijdag 4 mrt rijdt ik dus het voor mij vertrouwde namibie in en overal zijn weer de bekende superde luxe winkels en in een mum van tijd voel ik me thuis. wat ook helpt is dat af en toe mijn eige taal kan spreken want er zijn heel wat afrikaners hier. ik doe gelijk boodschappen en das prettig want het is niet duur en er is een zeer ruime keus. ik heb dit wel gemist de laatste maanden zeg maar goed eindelijk weer volop goed voedsel maar daar wacht ik nog ff mee want ik doe me eerst tegoed aan heerlijk junkfood , mmmmmm. ook is er internet wat niet goedkoop is (3 euro per uur) maar fok it de thuisblijvers moeten weten waar ik uithang en wat ik uitspook toch ? ook de auto wordt gewassen en ik laat daarna naar het rechter wiel kijken want de wagen hangt helemaal scheef.we kunnen niks ontdekken en ik bestel voor de zekerheid nieuwe schokbrekers want die zijn zoiezo verrot. s'avonds schuif ik aan bij de braai van wat blanke afrikaners van het tankstation en laat het me smaken. ik laat me vertellen dat het de laatste jaren goed regend hier en dat ondanks de overlast ze er toch heel blij mee zijn. een bezoek aan etosha zou nu niet in de beste tijd zijn. nu moet je in de groene sossusvlei zijn maar ja dat ligt nu eenmaal niet op mijn route en etosha wel. op zaterdag weer internetten ,ik heb een mailtje van boeboe gekregen en die verteld me dat ik welkom ben bij zijn oom in kanye (botswana) en wanneer ik daar aankom. dat weet ik dus nog niet precies en als de schokbrekers binnen zijn leg ik ze er zelf onder maar het wil niks helpen want de wagen blijft scheef staan en met de zondag voor de deur kan ik er nu toch niks meer aan doen dus ik vertrek zachtjes rijdend naar het etosha park. de weg is goed dus geen problemen met mijn wiel en net voor zonsondergang parkeer ik op een picknickplek vlakbij de ingang van het wildpark. die nacht regend het trouwens weer flink. en op zondag ben ik dus al vroeg ik het park en benieuwd wat de dag me brengen gaat . ondanks dat het regenseizoen niet de beste tijd is om de dieren te zien is het weer vandaagmeer dan prima en blijkt maar weer dat alle wildparken in heel west afrika bij elkaar nog niet in de schaduw kunnen staan van dit top park. ija je zal het niet geloven maar ik krijg het voor mekaar om me weer eens vast te rijden in de bagger en dus ff kijken of er geen leeuwen in de buurt zijn en dan me proberen uit te graven met mijn schep. maar dat lukt dus niet en gelukkig komt een zuid afrikaan me na een half uur te hebben gepield te hulp. net voor zonsondergang weer het park uit want het wiel is morgen meteen aan de beurt. het zit me toch niet lekker. op maandag bekijk ik net voor tsumen nog een ingestorte grot van nu een meer is geworden. in tsumeb laat ik naar mijn wiel kijken en het blijkt dat in angola de torsiedrijfstang is gebroken. ik heb het afgebroken ding in angola nog in mijn handen gehad maar kon het niet plaatsen en er was toen nog niks aan de hand leek het en heb het dus weg gegooid. nu kom ik dat stuk tekort en is er niks aan te doen lijkt het eeen nieuwe bestellen gaat niet echt want in namibie en zuid afrika ligt het niet in de magazijnen dus moet het van buiten afrika komen en dat duurd weken. we bedenken een noodoplossing door extra rubber tussen de stootblokken van de wielophanging te plaatsen. zo is er toch een klein beetje vering en staat de wagen ook weer recht op zijn wielen zodat de aandrijfassen ook weer recht zijn. tevens laat ik de bandenspanning ietjes lager zijn dan normaal. zo hoop ik de eindbestemming kanye heel te bereiken. normaal gesproken zal ik via de caprivi strip en de okavango delta naar kanye rijden maar dat is een dikke 500 km meer dan de kortste route en bovendien is die weg veelalin slechte staat dus wort het maar de route via windhoek en de trans-kalahari weg naar kanye. ik kan geen risico nemen want in het slechtste geval breekt je wiel af en ik heb dat heel vaak bij andere gezien en moest toen altijd een beetje lachen. oja het is vanaf tsumeb nog een kleine 1500 km naar kanye en ik heb er al een dikke 600 km mee gereden dus een beetje spannend wordt het wel maar mijn gevoel zegt dat het gaat lukken.en dus vervolg ik langzaam (max 60 km p/u) mijn weg over de overgens uitstekend gladde asfaltwegen. in otavi overnacht ik en de volgende dagnaeen hele dag langzaam rijden bereik ik aan het einde van de middag eindelijk windhoek. er is sinds ik hier was in 2002 niet al te veel veranderd behalve dan dat er wat winkels zijn bij gekomen. bij een leuk hostel relax ik wat met andere overlanders en ik doe de boodschappen en weer intenetten en ik plaats voor de zekerheid nog een extra rubbertje tussen de stootblokken. woensdag is trouwen mijn 150ste dag weg en donderdag ben ik precies 5 maande weg. ik blijf hier nog ff relaxen en vertrek op zaterdag naar botswana waar ik op maandag hoop aan te komen in kanye. maar adt lezen jullie dan weer in de volgende en 1 van de laatste mails denk/ hoop ik. de groeten weervan johan/tjoep.

Reacties

Reacties

tante corrie

hey jongen
je verhaal weer gelezen
nu maar hopen dat je auto de laatste ritjes het volhouden...moet lukken toch
ja het aftellen is nu begonnen ,maar geniet van je laatste paar dagen
doe voorzichtig en ik blijf zoeken naar een ticket
groetjes uit een vroege morgen in groot-ammers

tjoep

er staan weer nieuwe foto's op de site , 4 bij congo en de nieuwe angola en namibiefoto's.

tjoep.

tjoep

kijk eens op http://www.bloggen.be/africanadventures/ hier beschrijft een koppel wat ik al eerder ontmoet heb hun beleefenissen in congo. (leuk om te lezen)

tjoep.

Arianne

Hey Johan, leuk te lezen over bekend terrein!! Wat een gedoe met je bus...hopelijk blijft de boel heel. Succes met de laatste vakantieloodjes.

Groetjes, Arianne.

marry

he ik heb je verslag weer gelezen.
ik had het gisteren al gelezen,maar nog geen tijd
gehad,om iets terug te mailen,dus vandaar, dat
ik dat nu pas doe.
ik kijk steeds tv naar de aardbeving in Japan
dus nu even naar Johan wat een pech weer met je auto
maar je moet het nog wel even vol houden hoor,
maar dat luk jou wel!
veel succes nog ,en geniet nog maar!
t, is nu zo voorbij!!
groetje,,s uit het zonnige Krimpen

tjoep

ik ben op de eindbestemming aangekomen en zoek het 1 en ander uit. een vraagje aan iedereen is of ik misschien niet op de bonnefooi naar johannesburg kan gaan en daar last minute een vlucht naar huis kan nemen. ik neem aan dat er zo hier en daar wel een lege stoel zal zijn en dat die dan voor een schappelijk prijsje weg kan ? ik wel eens gehoord dat dat dus soms zo is maar ook soms juist niet ! wie weet hier wat van ?

tjoep.

tante corrie

hey jongen
heb net gekeken bij booking.airstop.be daar heb je een vlucht op 21-03 2011 om14.10uur en de prijs is 538.57 enkele reis
met een tussenstop in dubai
blijf zoeken

groetjes van hier

tante corrie

johannesburg-munchen
munchen-amsterdam op21 maart een retourticket dan in oktober prijs 598.32
je reis dan met lufthansa om 21.25uur

Ruben en Renée

Ha die Tjoep,

En is het ondertussen allemaal in orde gekomen met je rechterwiel???

Hartstikke bedankt weer voor je up-dates!!

We zitten ondertussen in Matadi. Gisteren ons visum aangevraagd.. Het goede nieuws is dat de chef aanwezig was en dat we waarschijnlijk woensdag of donderdag ons visum al op kunnen halen. Het slechte nieuws is dat het 100$ per persoon is :s

als alles goed is rijden we dan aanstaande donderdag of vrijdag Angola binnen. We waren van plan om via het binnenland te rijden, maar nu maak ik uit jou verhalen op dat jij de zest kust hebt gedaan omdat oostelijk niet mogelijk was door de bruggen.. Was dat helemaal oostelijk?? Zegt het plaatsje Uige jou iets, via daar wilde we namelijk naar beneden rijden

En als ik het even optel heb je als ik het goed heb 10 dagen door Angola gereden, deden ze daar bij de grens niet moeilijk over????

we'll keep in touch hè!!!

groetjes,

Ruben en Renée

Sjanie

Gefeliciteerd Johan met het veilig bereiken van je eindbestemming.
En dat op mijn verjaardag, dat is een mooie dag hè!!!
Ik heb uiteraard net als de anderen enorm genoten van je verhalen. Te bijzonder wat je allemaal hebt moeten doorstaan, en wat een geweldige avonturen je hebt beleefd. Dat wordt dan wel weer heeeeeeel SAAAAAAAAAi hier in Nederland. En weet je het is hier zeker nog geen 35 graden, als het dat dit jaar nog eens gaat worden. Misschien wanneer we 3 dagen bij elkaar optellen?? Wens je de laatste dagen nog veel avontuur en sterkte met het idee dat je weer terug gaat naar je vertrekpunt NEDERLAND.
Maar naar 1 ding kijk je natuurlijk wel uit, FEIJENOORD, misschien gaan ze wel beter spelen als je terug bent.
Vind het TOP dat je je steeds weer hebt weten te redden uit hachelijke situaties, en ben jaloers op alle mooie en goed verlopen belevenissen.
Hartelijke groeten,
Vanuit een grauw en grijs Krimpen aan den IJssel

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!