namibie 2

beste lezers het heeft even geduurd maar er is eindelijk weer internet , vandaar. het vervolg gaat verder op de 14e januari als ik uit windhoek vetrek naar spitskoppe. dat is namibie's markantste berg en wordt daarom ook wel de matterhorn van afrika genoemd. rond de berg zijn nog een paar toppen en wat hobbels om te beklimmen. precies wat voor mij en ik geniet hier vol op. helaas weet ik de top van spitzkoppe weer niet te bereiken maar ik bleek ook aan de verkeerde kant omhoog te zijn gegaan. (spitskoppebehoord totde moeilijkst te beklimmen bergen van afrika te zijn) s'maandags ben ik naar swakopmund gegaan en heb daar een permit gekocht voor de welwitsia drive. de volgende dag neem ik een francaisse mee en die krijgt pardoes een bekeuring in de woestijn omdat zij geen permit had. we gingen kijken naar de welwitsia plant , das een plant die alleen in namibie groeit en wel 1500 jaar oud wordt. woensdag ben ik weer verder gegaan naar de skeleton coast. die heet zo omdat je lot vroeger was bezegeld als je hier schipbreuk leed. onderweg passeer ik 1 van de grootste zeeleeuwen kolonies ter wereld. een paar honder duizend vechtende,slapende,spelende,dwalende,barende beesten op een klut. geweldig om een paar uurtjes het wel en wee van van wat zeeleeuwenfamilie's te volgen. donderdag rijdt ik het park uit en dwaal wat rond in damarraland. hier leven o.a.nog leeuwen neushoorns en olifanten echt vrij in het rond zonder hekken. ik slaap net buiten de hekken van het etosha park. de volgende dag ga ik er aan de westkantnaar binnen.aan deze kant is er vooral veel bush en het heeft er goed geregend dus veel beesten zie ik hier niet. ze trekken nu verdervan de drinkplaatsen. in het midden van het park blijkt de camping 30 euro te kosten en dat vond ik eigelijk te gek dus ben ik ff naar buiten gereden en daar is het slapen gratis. volgende ochtend weer naar binnen en verder naar het oosten gereden. daar heeft het wat minder geregend en er zijn daar weer vol op dieren. ik zie zwervende leeuwen en rijdt aan het einde van de dag bijna een zwarte neushoorn van zijn sokken. en als ik tegen sluitingstijd van het park naar de uitgang rijdt en me bedenk wat een fijne dag het was zie ik ineens en eindelijkde laatste van de big 5 die ik nog nooit had gezien. jullie weten natuurlijk dat dat de luipaard is. echt fenomenaal was het om dat ding te zien , mijn hart ging er letterlijk harden van kloppen. helaas ging hij er vrij snel vandoor bij het zien van mijn aandacht. het liefst was ik hem achterna gelopen de bosjes in. ' t is dat het het sluitingstijd was maar anders ????? in de krant had ik al gelezen over overstromingen in het noorden van namibie en onderweg naar dat noorden laat de zon zich bijna niet meer zien. in plaats daarvan krijg ik van tijd tot tijd een bui over me heen. het is tenslotte regentijd in deze regio en ik maar me een beetje zorgen over de route die ik wil nemen of dat wel kan straks ? in rundu is er eindelijk weer internet maar het is weer afrikaans langzaam en ik kan er echt niks mee. ik bekijk hier deredelijk gevuldekavango rivier die de okavango deltavult. echter eer dat die vol zit ben je 4,5,6 maanden verder. 200 km verderop slaap ik bij een leuke (ngepi) camping en dinsdag de 24e zit ik met mijn verrekijker op een stoel in het mudumu nationa park te kijken naar krokodillen en nijlpaarden. ik ben nu net aangekomen in katima mulilo en zal strak naar botswana vertrekken om daar chobe en de okavango delta te gaan bekijken , teminste als dat kan ?

dat horen jullie de volgende keer weer (als er teminste internet te vinden is want ik ben weer in het echte maar daardoor ook vermoeiende afrika)

groeten van tjoep.johan

Reacties

Reacties

Sander

In een woord VET!

Saskia van den Berg

Hoi Tjoep,
Leuk om al je avonturen in Namibië te lezen helemaal omdat ik daar een paar jaar geleden ook geweest ben.
Wij zijn zelf net terug uit Botswana en Zambia waar we met nog 6 vrienden in 2 jeeps zelf doorheen getrokken zijn. Het was fantastisch! Chobe N.P. en de Okanango Delta zijn geweldig. Wij zijn er ook overheengevlogen met een helicopter super mooi! Ga je ook nog naar de Vic. Falls want dan moet je echt de sprong wagen in "Devil's"Poule aan de kant van Zambia echt spectaculair.
Ik ben benieuwd wat jij allemaal voor dieren ziet maar wij hebben echt ongelooflijk veel dieren gezien. Overigens ook maar 1 keer een luipaard!
Nog heel veel reisplezier, Groetjes
Saskia

marry

wat een leuk verslag
maar wel vermoeiend
neem af en toe maar even een rust pauze
maar nog wel even doorzetten,
voor ons???
groetje,,s ook uit het natte krimpen.

tjoep

een reactie aan saskia , het ligt er aan waar en welk park je bent of je veel dieren ziet. maar het is nu wel veel moeilijker ze te spotten want het is regelmatig heel groen en ze zitten verder van de drinkplaatsen. maar zebras en bokken en gnoe's zie je natuurlijk zat maar das voor mij niet meer zo intressant. ik ga voor de zeldzame dieren of nacht dieren en das lastig dus. ik hoop maar dat het niet te veel regend de komende dagen want dat doet het nu dus wel en daardoor kan mijn chobe trip morgen in het water belanden. de okavango heeft laag watre daardoor zijn de dieren uitgespreid over grote stukken land en das dus ook de minste tijd van het jaar hier en ook nog eens onbegaanbaar vanwege modder. ik ga ook zeker proberen te vliegen over de delta maar het is ook nog eens de minst bezochte tijd dus weinig toeristen die met me mee willen. ik hoop maar dat het lukt allemaal. maar dat lezen jullie wel weer de volgende keren.
groetjes van tjoep/johan

tjoep

oja , en die devil's pool zal niet gaan want het water stijgt in de regentijd en zoals je weet ga je dan over de rand 100 meter naar beneden. ik heb daar 9 jaar geleden gezwommen en het is inderdaad het mooist gelegen zwembadje ter wererld.

tjoep/johan

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!