nog ff vakantie in het land der neuzen

shalom allemaal , en hier is al weer het op 1 na laatste verslag van mijn reis. de alweer bijna 5 maanden zijn omgevlogen lijkt het wel. aangezien er op shabbat geen kut te beleven valt in jeruzalem ben ik meteen maar vertrokken naar de kiboetz En Gedi aan de dode zee. met ongeveer 425 meter beneden de zeespiegel is dit met afstand de laagste plek op aarde. p.s. het verschil tussen mijn hoogste plek (6008) en mijn laagste (was -50 ofzo) is nu flink aangescherpt en staat nu op 6433 meter. bij en gedi eerst ff hiken in een canyon en daarna natuurlijk zwemmen in de dode zee. zwemmen is eigenlijk niet het goede woord je kan beter dobberen zeggen. echt een hele aparte ervaring dat drijven in deze zeer zoute zee. bijna 10 keer zo zout als de noordzee. denk maar eens aan een dubbelzoute drop maar dan nog iets ergen. het water voelt vettig maar toch heel droog terpetine achtig aan. je droogt maar heel langzaam op maar als dat zover is zit je helemaal onder spier witte zout. de volgende dag verder gereden naar eilat en meteen naar de bakker gerent maar helaas was ik al te laat. ivm een joodse feestdag de pesach genaamd is alle brood uitverkocht en zal 1 week niet te koop zijn. ze herdenken daarmee iets van de 40 jaar woestijn zwerven en de bevrijding van de egyptiche slavernij ofzo waar ze ook geen brood hadden. hafijn daar ben je dan mooi klaar mee. eilat heeft gemiddeld 359 dagen per jaar zon dus gelukkig is het geheel in lijn der verwachting weer heerlijk 30 graden zoals het natuurlijk hoort. een beetje snorkelen , beetje zonnen en mensen kijken op de boulevard. kortom relaxen en genieten van het mooie weer waar het in nederland tot nu toe zo verschrikkelijk ontbreekt. dinsdag ochtend weer naar het noorden en langs de mitspe ramon crater in de negev woestijn gereden. nog ff langs het altijd relaxte tel aviv gereden en bij vriendin michal langs gegaan. water aanvullen , laatste goedkope saoedische diesel uit mijn reservetank overgeheveld. ff douchen en natuurlijk dit verslag uploaden. morgen ga ik nog weer 100 km naar haifa toe om mijn boot ticket te betalen en dan is het vrijdag middag 29 maart vertrektijd voor 3 dagen varen naar griekenland. daar zal ik ff moeten bekijken hoe ik verder ga. optie a is met een boot verder naar ancona/ venetie in italie of wat lastiger en flink rijden door wat balkan landen. aangezien er nu 29.000 km op de teller staan en dat tesamen met de 2 eerdere reizen 97.600 km is ben ik heel benieuwd of die 100.000 km er mischien toch nog gaan komen. volgend verslag zal de laatste zijn en hoe of wat ik daar nog gaat beleven en of krimpen is gehaald zien jullie dan wel weer. ik kijk er in ieder geval naar uit om iedereen weer te zien maar dat zal dan waarschijnlijk wel cold turkey afkicken worden van mij zomerse lekker weer verslaving. tot die tijd nog een keer de groeten van tjoep/johan

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!