middernachtzon in de fjorden

na mijn vorige verslag te hebben gepost vanuit het plaatsje borgarnes ga ik kloksgewijs een ronde om ijsland heen maken.
uiteraard pak ik ook het schiereiland snaefellsnes mee en daar krijg ik geen spijt van. het weer is best wel op geklaard
alleen blijft het mede door de straffe wind verdomde koud. opeens duikt er een mooie kleine vulkaankrater in een weiland op prive terrein op.
nou jah, als ik niet naar de krater toe kan dan kan mijn drone dat natuurlijk wel dacht ik. gelukkig gaat alles goed ondanks de iets
te harde wind en keerd mijn kleine vliegmachine met mooie foto's weer veilig terug. dat was nog wel even spannend want mijn nieuwste
speelgoed heeft duidelijk grenzen met wat hij aankan. de rit rond het schiereiland is werkelijk fantastisch met ongekend mooie bergen,
vulkanen met ijskap,watervallen in alle soorten en maten,steile kliffen,uigestrekte lavavelden etc etc. na een lange wandeling zag ik een
etenskraam staan en dacht laat ik dat eens doen want dat is weer eens wat anders dan het goed betaalbare water en brood wat ik voornamelijk eet.
eigenlijk zonder te kijken naar de prijs bestel ik een portie fish & chips. dat is dan 1900 kronen zei de vriedelijk verkoopster met een
dikke smile op haar gezicht. what the fuck, het word me weer eens pijnlijk duidelijk hoe duur dit land eigenlijk is.
omgerekend ongeveer 15 euro tik ik af voor een bakkie patat met 2 stukkie's vis. kolere zeg dat is de laatste keer dat ik zo maar iets bestel.
ik hou het nog wel ff vol met water en brood denk ik. later op de avond vallen er na een mooie zonnige dag wat spatjes water uit de lucht.
precies eigenlijk als ik bij de mooie kirkjufell (463m )berg ben. ik besluit mijn geplande beklimming ervan op te geven en mij drone maar in te zetten.
al gauw hierna zet ik de wagen ergen langs de kant van de weg te zetten en te gaan slapen. de volgende dag vertrek ik al weer vroeg voor een lange
rit naar de westfjords van ijsland. het begint allemaal wel aardig maar al gauw word het weer adembenemend mooi. in sommige fjorden blijken
verrassende stranden en heuse duingebieden te liggen. bij het meest westelijke puntje van ijsland (europa) heb je de latrabjarg.
dat zijn wonderlijke steile kliffen waar veel vogels op dit moment veilig voor de vos hun ei uitbroeden. o.a. de grappig mooie papagaaienduikers
zijn hier aanwezig. na dit birdwatchingfeest duik ik alweer laatgeworden in een gratis heetwaterbron (45'c) in. ik ben er niet alleen, mede
omdat de zon ook nu het al middernacht is natuurlijk nog lekker schijnt. het is al 01:00 uur als ik nog bij een indrukwekkende waterval sta
te genieten met nog meer toeristen die er ook geen genoeg van kunnen krijgen. hierna hou ik het wel voor gezien en gooi mijn auto weer lukraak
ergen aan de kant van de weg om een paar uurtjes te slapen. en dan is het ineens alweer woensdag als de hornstrandir op het programma staat.
althans dat is de bedoeling want het is het meest afgelegen stukje wildernis van ijsland en omdat het vandaag een prachtige dag is met een strak
blauwe lucht haast ik me naar de infobalie van het toeristen kantoor in het plaatsje isafjordur. helaas zijn er geen dagtochten mogelijk vandaag
en zelfs geen scenic flights. helaas pindakaas, ik wist dat het niet makkelijk zou worden. (google trouwens maar eens hornstrandir voor de foto's
en je weet waarom ik hier van baal) geen nood want ik verken het gebied hier en de rit gaat verder langs talloze fjorden uiteindelijk naar de
oostkant van de strandir coast. vanuit hier zie ik de middernachtzon die pal in het noorden heel laag aan de horizon staat. tussen 01:00 uur en
02:00 uur staat hij op zijn laagst maar raakt nog net niet de waterlijn aan de horizon. het is magisch om te zie hoe de zon horizontaal naar het
oosten schuift en weer langzaam uit het dal kruipt. te meer ook omdat ik bij een heetwaterbron sta en nog meer mensen in hun badkleding naar dit
natuurfenomeen zitten te kijken. ik dacht vroeger trouwens dat alleen ten noorden van de poolcirkel dit te zien zou kunnen zijn maar ik ben toch
echt 31 km ten zuiden van die poolcirkel. ik heb het uitgezocht en doordat de aarde niet perfect rond is is dit ook iets ten zuiden ervan mogelijk.
die poolcirkel is eigelijk aleen maar een geografische lijn die de schuinstand van de aarde weergeeft. de volgende dag is het kolere weer met
regen en harde wind. mooi tijd om dit verslag te tikken en weer up te loaden toch ?  ik ben nu op de helft van mijn vakantie en de volgende keer
meer over het noorden en oosten van ijsland.
groeten van tjoep.

ps ik schrijf niet met hoofdletters want daar heb ik geen tijd voor. sorrie.

Reacties

Reacties

Hans Minkes

Weer een goed verhaal Tjoep jammer van de 15 euro dat is dan weer jammer hahaha

Marry

Wat een mooi verhaal,het weer zit niet mee ,en ja je moet wel eten toch? Ik kijk weer uit naar je volgende verhaal groetje,s

Esther

Mooi dat je drone goed werkt. Dat zullen vast mooie beelden opleveren. En je mag jezelf ook weleens verwennen hoor Tjoep, lekker genieten! Voor je het weet ben je weer thuis. Veel plezier nog ff! X

corrie

Het was een mooi verslag.Jammer dat het zo koud is ,maar de natuur is daar prachtig zoals je het beschrijft. Geniet er nog maar van .. Groetjes van hier

Marry

Het was weer leuk om het te lezen,je heb er van genoten daar gaat het om groetje,s

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!