marokko 1

beste achterblijvers , ik ga weer verder waar ik gebleven was en dat is ......

zo 17 okt 2010 ,

volgens een frans man is het goedkoper om in marokko te tanken en dat komt goed uit want mijn tank is zo goed als leeg. p.s. ik heb tot nu toe 303 liter diesel in europa 3441km gereden dus dat is een nette 1 op 11,3 voor mijn 2,4 liter TD. die fransman gaf me ook nog een formulier wat we hebben ingevult zodat je aan de grens direct doorkan zonder deze te vragen en te worden lastig gevallen door die opdringerige sjachelaars die je helpen voor geld. aan de grens ging het dus verbazingwekkend makkelijk en de controle binnen in de wagen vond de beambte blijkbaar te veel toen ik de zijdeur van de wagen voor hem opende want na é seconde vond hij het o.k. . vervolgens toch noch ff knijpen of ik met mijn lege tank het volgende dorp zou kunnen halen dat ik daar zou kunnen pinnen om vervolgens te tanken. gelukkig lukte het allemaal en eindelijk kan ik gaan genieten van mijn (40e land totaal maar) het 1e land van mijn afrika reis. in tanger de levendige stad wat verkent en me meteen op daan van mijn stoppelbaard bij 1 van de vele scheer winkeltjes en ik moet zeggen dat hij dat goed en goedkoop (10 dirham) deed want ik had er ff geen zin in op het zef te doen. voor 1 euro pin ik trouwens 11,20 dirham en de diesel was omgerekend ongeveer 0,65 euro per liter en das lekker. bij het bezoeken aan de oude medina (stad) maakte ik een beginners fout door van die opdringerige gidsen die je wel ff vertellen over het hoe en wat van de stad niet resoluut genoeg af te wijzen. aan het eind van het liedje vroeg hij 20 euro voor zijn service die ik natuurlijk weigerde want ik had hem nog zo vertelt dat ik niks ging betalen. vervolgens vroeg hij of ik een jood was en anders was ik een rascist... hahaha het moest niet gekker worden. ik heb hem afgescheept met een euro maar het was wel een goede les om dus in het vervolg beter op te letten. ff later waren er ergens nog wat demonstranten een gebouw aan het bezetten maar de m.e. greep jammer genoeg niet in anders had ik nog meer spectakel gezien. ik heb geslapen bij een sterrenhotel voor de deur met bewaking.

ma 18 okt 2010 ,

s,ochtends meteen vertrokken voor een rit langs de kust naar asilah en toen het binneland in via tetouan naar het relax dorpje chefchaouan gereden. onderweg was er een vrachtwagen onderaan een berg door zijn remmen gegaan en had pardoes een andere vrachtwagen geramd en lagen nu in de greppel met veel bijkijks tot gevolg. langs de weg nog een meloen gekocht die ze daar terplekken voor je uit de grond halen. ( ik dacht altijd dat die dingen aan boemen groeide) in het dorpje was het inderdaad relax en ik kon nu de gidsen die overgens niet zo heel opdringerig waren goed van me afhouden maar er word nu weer geprobeerd om goede ,uh nee de beste hashjies aan me te slijten. en ik maar uitleggen dat ik niet rook... , nou ja even goede vrienden want bijna iedereen heeft vrienden familie of kennissen in 020 , rotterdam , rozendaal of gouda. er lopen hier zelf gasten in (oranje) shirtjes met de voetballers affelay en el hamdaoui. het is trouzens maar goed dat ik zonnebrand factor 50 heb want anders loopt het danig uit de hand met de sterke marokaanse zon hier. voor de verandering voor 4,50 euro maar eens op een echte camping geslapen.

di 19 okt 2010 ,

tot in de middag op mijn gemakkie de wagen wat opgeruimd en heringedeeld en geprobeerd de radio aan de praat te krijgen want er zatan wat draadjes los ik nu is het helemaal een bende met de aansluiting ervan. tijdens het internetten doet het me goed om te horen van het weer in nederland en ik kijk nog ff goed om me heen of niemand kijkt als ik het laatste nieuws over geert wilders volg , je weet maar nooit wat hij nu weer zegt en of dat voor mij nu van belang kan zijn. op weg naar fes ga ik steeds meer de bergen in en rijdt op een gegeven momet zelfs boven de wolken richting het dorpje ketema wat op ongeveer 1700 meter hoogte ligt. omdat het voor mij gewoon koud wordt gaat het raampje dicht en de kachel aan. ik ben nu in het hart van het rif gebergte en er zijn volop cederbossen hier. de regio is arm en sloeberig en steeds meer hoor ik de mensen fluiten of gillen naar me en maken gebaren dat ze wat in de aanbieding hebben voor me. de buurt staat er om bekend dat hier alle marokaanse hasj vandaan komt vandaar dus. maar als ik in het dorpje ketama zelf moet ik tanken en wordt ik natuurlijk meteen gespot door een berber dealer en hij vraagt er meteen op los en om me vervolgens uit te nodigen op zijn farm en met de hele familie te roken en te blijven slapen. geen probleem allemaal en voor 1200 euro per kilo heb ik de allebeste kiff of hasjies ter wereld. als er vervolgens nog meer berbers wat van me willen besluit ik om maar snel voor het donker nog weg te gaan uit dit zelfs voor marokaanse begrippen erbarmelijke dorpje. ik bedank de berbers vriendelijk en ik zet koers naar het 80 kilometer verderop gelegen dorpje want in deze toestanden heb ik geen zin. maar tot mijn verbazing blijken sommige me zelfs met de auto te volgen om me toch op andere gedachten te krijgen met hun hasjies , zoiets als dat ze in rotterdam doen om fransen naar spangen te leiden of zo. ze houden het zelfs een aantal kilometers vol en als ik ze volkomen negeer geven ze gelukkig toch maar op. jammer van die opdringerigheid want het is hier best leuk om eens te kijken.

wo 20 okt 2010 ,

mezelf even in de lonely planet ingelezen voor info deze dag in fes want daar ga ik heen vandaag. fes is met 1 miljoen inwoners de 3e stad Van marokko. mijn wagen aan de ommuurde oude stad geparkeerd en het op een lopen gezet. het is eigenlijk hetzefde in al die oude steden maar hier was het best wel groot en ik ben ook zeker een paar keer voledig verdwaald maar kon de weg gelukkig terug vinden in de nauwe steegjes en smalle straatjes. in die steegjes moet je regelmatig ff wegduiken voor passerende ezels met de lading van de verkopers. er word hier van alles verkocht van rottende vis tot kakelverse kip die voor je wordt geslacht terwijl je wacht. wat ook mooi is dat er 5 keer per dag bij alle moskeeen het luchtalarm lijkt af te gaan. van overal in de stad hoor je dat het allllaaaah akbar door de megafoons brullen die op de minaretten staan. er word dat ook opgeroepen tot het gebed. fes is geloof ik de islamitische hoofdstad van het land en toch weer ietsjes anders islamitisch dan die in de arabische landen. na een hele dag struinen voel ik mijn bene en val als een blok in slaap in het iets zuidelijker gelegen speciale stadje ifrane.

tot zover weer een verhaal en geen zorgen want gaat goed en het is veilig hier.

groetjes van johan/tjoep

Reacties

Reacties

flater

heey tjoep ik volg je.. lache man...jammer dat ze afrika geen google street view hebben..behalve in zuid afrika, als je daar ben moet je ff de straatnaam en de plaats doorgeven...dan kunnen we allemaal koekeloeren..keep in touch

venja

hey tjoep,

zo lekker man, jij daar in de zon, en wij maar hard werken, ik moest van de week gewoon al een keertje krabbe sochtends dus geniet maar lekker van het mooie weertje!! dan gaan wij de kou tegemoet.

Ik ga morgen lekker een daagje met tygo naar lego world in zwolle, en daarna naar me moeder in drenthe, die is verhuisd, dus heb al lekker weekend.

doe voorzichtig

kus venja

Dirk Schenk

Hey Tjoep,
Weer genoten van je verhaal,dit is een prettige manier om de werkdag mee te beginnen.
Doe voorzichtig en veel reis plezier.
Groetjes,
Dirk

rodney

Hey Tjoepie het was weer een mooi verhaal man..
Nu is de reis pas echt begonnen..
Hebbie 2 tanken en nog zit je billen te knijpen of je het volgende pompstation wel haald o o o tjoepie hahahahaa
Daar zeker wel gelijk alle tanken vol gegooid??
Zo maar t is wel heel erg daar dat ze je volgen omdat ze je een brok hasj willen verkopen..
En dacht toch dat de straffen daar wel tamelijk lang zijn voor dat..
Maar dat maakt die marokanen dus niet uit geloof ik..
Hoe warm is het daar nu??
Smeer je iddd maar goed in..
Hier moet je je goed insmeren met een pot vet,tegen de kou dan he hahahhhah..
T is hier af en toe al vorst aan de grond man pffffffff..
Ik wens je een goede reis verder en kijk alweer uit naar je volgende verhaal..
Groetjes van ons...

Arianne

Hoi Tjoep, leuk weer een verslag van je te lezen.
Marokko is zoals ik het me voorstelde. Kijk een beetje uit voor die hashbende daar. Op naar het 41ste land!
Groetjes,
Arianne.

tante corrie

nou je reisverslag weer gelezen hoor
met het lezen is het net of we er zelf bij zijn
doe voorzichtig en tot het volgende verslag
groetjes je tante corrie en de rest

Angela Verbiest

Hai neef,

Blij weer iets van je te horen. Wat schrijf je het mooi.
Geeft het gevoel dat we gewoon meerijden met je.
Doe voorzichtig en tot horens maar weer.

Groetjes,
Angela

Daan

Leuk tjoep ,

Hoop snel weer wat nieuwe verhalen van je te lezen.

gr
daan

corrie verbiest-muilwijk

hey jongen
nou je verhaal weer gelezen hoor
wat jij niet allemaal ziet onderweg .Toppie!!
je pa stuur me dan een mailtje dat je weer wat geschreven heb.
dus gelijk lezen dan en een berichtje op je site achterlaten.
doe voorzichtig en ik kijk weer uit naar het volgende geschreven

je tante corrie

Saskia

Hoi Tjoep,
Weet je nog wie ik ben? Die mede reislustige ex Hollandiaase van de telefoon! Ik ben toevallig in september ook een week in Marokko geweest dus herken dit allemaal, erg leuk om te lezen. Op 5 nov. gaan leo en ik naar Patagonië waar jij ook al geweest bent!Ben benieuwd naar al je verhalen.
Groetjes en geniet ervan (maar dat hoef ik eigenlijk niet te zeggen natuurlijk) Saskia

Ma...Geneugelijk....

We hebben je Verslag door gelezen hoor.!
Elke keer lees ik wat jij schrijft...
Nou pa weer ff Johan,het land naast Ghana Liberia of the -Ivoorkust'',zag ik soldaten doodleuk arme zwartjes doodschieten,wat er gaande was weet ik niet,maar gaat er maar met een groooooote Boog omheen.!
Ik vind het wel een beetje Beangstigend daar.!
Ik en moe bidden gewoon voor je hoor .!
Nou moe weer ff Ik vind het wel rot om te zeggen,maar Arijan Heuvelman is bij ons wel 2 uur komen uit huilen. Hij snikte het gewoon uit.!!1
Zo''n grote vent dat is wel erg hoor om te zien en te horen.!
Arie Jan zijn vader viel vlak voor de Deur met een hart aanval dood van zijn fietje neer.!
Engel en ik zijn op de Condolatie geweest en Pa is op de begrafenis geweest.!
Weet je al dat het hier eerst 1 graad en Gisteren 3 graden onder nul was.?
Maar zelfs gisteren 5 graden inder nul.
Morgen misschien 6 graden onder nul.!
Pa heeft Gisteren de waterkraan afgetapt.!
Anders vriest hij nog kapot.
pa stookt de kachel lekker op want het is echt IJskoud.
Maar de Geleerden blijven volhouden.
De Aarde Warmt op,zegt pa.!!!
Ik merkt daar weinig van dan alleen blauwe vingers.
Nu zie ik warempel dat het nog sneeuwt ook.
Pa helpt Marie Puls,zijn familie,ff boodschappen doen want zij kan niet meer lopen.!
Arie zit nu te eten aan een lekkere Hollandse Prak.!
Daan eet zelfs een bord met een kop erop dat wil je niet weten.
Snap niet...waar hij dat allemaal laat.!
Nou jongen,let en pas op,dat je niets overkomt.!
We kijken gewoon weer uit naar je Volgende Verslag.
Groetje s van Moe en pa. Groetjes..

tjoep

sorry dat het niet zo snel gaat met de foto,s maar het ding is echt traag. morgen ben ik in timboektoe terwijl ik had kunnen schaatsen......... tjoep/johan

tante corrie

hey jongen je verslag weer gelezen.
ja ze zijn daar gek op je geld !!!!
maar waar gaat je rit nu naar toe?
in nederland is het lekker aan het vriezen
de eerste schaatswedstrijden zijn al gereden
nachtvorst -6a-8 graden dus we stoken de kachel hier flink op.
daar heb jij geen last van met de temp.
30-40 graden bij jou.
heb vandaag de dia,s van tante greet uitgezocht
kwam toch aardig wat fotoos van jou en je broers tegen zeg.
leuk om dat weer te bekijken.zal ze op een cd zetten voor je ouders.
maar ik heb er nog een dikke 3000dia,s te gaan dus ik verveel me deze winter niet hoor
nou jongen een fijne voortzetting van je reis
uitkijken !!!!!
tot je volgende krabbel

groetjes van ons uit het koude groot-ammers

Hans

Als we dit zo allemaal lezen dan gaat het allemaal niet zo gemakelijk dan je zou denken met al die jurken ze moeten eens leren echt te werken voor der geld.
Maar je moet maar denken in nedeland doen ze het ook niet we moeten er maar aan wennen.
je auto krijgt ook voor zijn kiezen met al die slechte wegen.
We vinden maar moedig van dat allemaal in je uppie te doen nou nog een goede reis verder en de groeten ook van andre

Hier met pa.

Het Vriest hier nog al,we bibberenb allemaal.
Ik ben Stoker van beroep bij Moe.
Maar waar ik voor schrijf is,Dit.!
Straks vriezen al jouw Radiatoren verrot.!!!!!!!!
Dus moet ik het maar ff aftappen.
1...Waar zit jouw ''Hoofdkraan''.?
2...Waar is jouw Sleuteltje om die radiatoren te Ontluchten?.....dan kan het water eruit zakken.
Ik denk dat ik Jan maar ff meeneemt die heeft immers zelf ook Radiatoren,die weet er meer van af.!
Bij ons is verrot koud''Emma'' heeft sjaal en muts en wanten en dikke kousen en nog heeft ze koude oren.
Moe heeft het ook koud die kruipt bijna in de Kachel...
Ik ga maar mooie stenen halen,en die gloeiend heet op de kachel leggen...
Moe zegt...Het lijkt wel het Stenen Tijdperk.!!!
Johan je moet ff een heel klein berichtje terug sturen hoor...aangaande je Radiatoren.
Anders is t''misschien te Laat.!
Bij ons gaat het nog goed,met de meiden Erszebet en Emma....Ze rijden Sleetje in de sneeuw.!
Groeten van Ma en mij.
Doei. Cheers.!

engel_geneugelijk@live.nl

Dit is mijn Email adres in Krimpen.
Ik bedoel als je Emailen wi,dan heb je mijn adres hier
Want ik was bang dat jouw waterkraan en Radiatoren verrot vriezen.
daarom ff mij Email adres.
Maar Ester zegt dat zij ff de kachel iest hoger heeft gedraaid.
Zij hoorden hem aanslaan aan de Waakvlam.
Dus geen probleem.!
Maar het gaat weer dooien,aldus de weer Profeten.
In de Maand December gaan ze 18000.000.Euro''s Stelen aldus onze Nederlandse Profeten op t''Nieuws.
Zo weten ze niet alleen een week vooruit te voorspellen wat voor weer.
Maar zelfs een hele maand vooruit hoeveel geld er wordt Gestolen uit de Nederlandse Winkels.
Nou dat is knap....zeg nou zelf.!
Ben met Ma naar de dokter geweest en haar bloedruk was iets te hoog...Verders viel het wel mee.!
Dus wij weer naar huis Glijden door de sneeuw.
Nu zitten we op ons gemakkie...achter een bakkie.!
We zullen wel zien of t'werkt als je Emailt naar mij.
Nogmaals... engel_geneugelijk@live.nl
Cheers Ma....

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!