ijskoud in ijsland

Op donderdag 17 juni stap ik met een dikke koffer met slaapzak/kussen en een warme deken het vliegtuig in naar mijn 69e land te weten ijsland.
bij een frisse aankomst word ik meteen opgehaald en krijg een geboekte huurstationwagon mee.
ze proberen me een dure extra verzekering aan te smeren maar ik gok er op dat er geen zandstorm komt of een steen door de ruit gaat.
hup in de auto en op naar de hoofdstad. daar aangekomen meteen naar de shoppingmall en eten en spullen kopen.
alles is lekker duur hier en een gas cilinder past niet op mijn brandertje.
nou dan toch geen warm eten, zo gek lang ben ik hier nou ook weer niet. meteen even kronen pinnen en ik ga aan de slag om de ramen te verduisteren met karton en zwart papier.
normaal doe ik dat omdat ze mij dan snachts niet zien slapen maar hier doe ik dat voornamelijk omdat in het donker slapen beter is.
als ik klaar ben met het karweitje blijkt het al half 1 snachts te zijn maar het is nog volop licht. ik zoek een parkeerplek bij een zwembad en als ik om
een uurtje of 3 eruit moet van de kou en om ff te pissen schijnt de zon al weer. brrrrrr dit is niet ideaal en mijn 4 keer zo dure luchtbed als in
nederland loopt ook langzaam leeg. door het koude en slechte weer nou blijf ik vandaag en morgen in en rondom reykjavik hangen zodat ik later in het noorden
enigzins goed uit te komen met het weer. het vriest en sneeuwd de komende dagen in het hoge noorden vandaar. ik rijd een rondje om het schiereiland
hier en passeer wat geysers, vulkanen, lavavelden, prachtige kliffen, de blue lagoon waar ik niet inga omdat het duur en overvol is. mij is geadviseerd om het ergens heetwaterbronnen
te bezoeken waar je het rijk alleen hebt en misschien wel gratis in de natuur.bovendien kom ik zeker nog terug hier dus alle kansen nog.
ik ben nog nooit in noord amerika geweest maar je hebt hier 2 tectonische platen namelijk de europeese en de noord amerikaanse plaat. door heel ijsland heen
kan je dus op geologisch gezien 2 verschillende continenten staan. grappig voor op de foto's. het is inmiddels 1 minuut over 12 als de zon onder gaat en
zoek weer een plekje in de leegte hier. de volgende dag is het echter heel koud en nog veel guurder. het waaid, regen hard en is maar 7 graden.
ik heb het koud tot op het bot. gelukkig heb ik thermo ondergoed bij me anders was ik gelijk weer naar nederland terug gegaan, brrrrrr.
om 13:00 uur plaatselijke tijd gaat de wedstrijd argentinie-ijsland vanstart op het wk. ergens op een plein kijk ik met de ijslanders de wedstrijd.
ze zijn wat tam vind ik maar volgens mij zijn de fanatiekste in rusland. het wordt 1-1 en dat is een goede uitslag. leuk zo kan ik straks nog meer wedstrijden gaan kijken bij de vikingen.
na een dutje op de dag want het regent nog steeds, is het droog geworden en ga ik naar het noorden vertrekken. als 1e ga ik langs thingvellir. hier zijn ook weer van die grote scheuren in
de aarde die met 2 cm per jaar wijder worden. game of trones is hier ook opgenomen. ik maak van de gelegenheid gebruik om lekker met mijn drone te gaan vliegen.
met dat ding heb ik een prachtig uitzicht over al die scheuren en maak mooie foto's. weer ergens bij een waterval probeer ik weer een koude nacht door te komen. (of liever gezegd dag).
op zondag de 17e is het onafhankelijkheids dag in ijsland maar ik merk er niks van want ik ben in de natuur. ijslands hoogste (198m) waterval staat op het programma.
het is de glymur waterval, je moet maar eens googlen. man man man wat is die wandeling geweldig. bovendien is het zonnig geworden en met 15 graden vind ik het zowaar warm worden.
mij hoor je niet meer klagen want de rit gaat verder langs de adembenemende ijskap van langjokull. het autorijden is zoiezo een feest hier vanwege alle wisselende uitzichten.
ik tank ook voor de 1e keer, was niet nodig maar ze zeggen dat je beter voor de zekerheid snel weer vol te gooien. ik blijk 1l op 22 km te rijden dus dat is hoopgevend.
in borgarnes tik ik dit verhaal voor jullie en het volgende verslag gaat over het snaefellsnes schiereiland en de afgelegen westfjords.

Reacties

Reacties

Frank geneugelijk

Geweldig koud dus?
Hopelijk mag je snel van een warm natuur bad genieten?
Geniet van je reis en het is leuk om je avontuur te lezen ??

Corrie Verbiest.

Zo Johan je reis is weer begonnen.
We gaan je weer volgen hoor.
Geniet nu al van je 1ste reisverslag!!
Doe voorzichtig en we reizen weer met je mee.

Dirk Schenk

Mooi Tjoep dat je weer onderweg ben, veel plezier en heel veel succes.
Het worden ongetwijfeld weer mooie verhalen en prachtige foto's.

Merel

Top. Ik zit nu in Kroatië. Heerlijk warm joh. ? Geniet! Ben erg jaloers op je bestemming. Houd even de beste plekken in de gaten. Als ik er dan heen ga dan kan ik die langs. Xxx

Hans Minkes

Mooi verhaal jammer van de kou maar ik las dat het wat beter werd fijne reis verder en ik blijf je volgen

Marry swets

,Je bericht weer gelezen,met plezier natuurlijk,we gaan je weer volgen groetje,s

Mike

Mooi verslag, al van die dikke defenders gezien? En vooral lkr gratis genieten van al die thermes ?

Esther

Jij en kou..dat gaat niet samen. Haha. Je moet er wat voor over hebben Tjoep. ;)
En het is maar kort dit keer. Leuk om je belevenissen weer te lezen. Op naar het volgende verslag! X

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!