senegal 2

beste mede reizigers , het gaat inmiddels al weer lang o.k. dus op naar het volgende verhaal.

di 16 nov 2010 ,

aangezien het morgen tabaski oftewel het slachtfeest/offerfeest is moet er natuurlijk een schaap gekocht gaan worden en ik ga met de man van tanja genaamd idrissa mee op schapenjacht. overal zijn er mauritaanse handelaren met veel schapen maar ook met een paar koeien als je erg rijk bent of geitjes als je geen schaap kan betalen. je ziet vele mensen dan ook slepen met dieren die al aan lijken te voelen wat er gaat gebeuren en keihard nee blaten. soms echt zielig om die beesten te zien rillen van angst als ze de kofferbak in gaan of boven op de bus of achterop de brommer worden gebonden. als je niks om te vervoeren hebt dan duw je ze als een kruiwagen voort aan de achterpoten. maar goed wij in het westen zijn echt niet beter als hun hier dus als ze hier zo af en toe ook eens vlees eten heb ik er geen enkel probleem mee. er gaat een hoop tijd in de onderhandelingen zitten want de schapen zijn dit jaar duur. als ik ook een duit in het zakje doet is de zaak snel beklonken en verdijnt het schaap bij mij achter in de bus. er zijn foto,s van dus een politieke loopbaan bij de partij vd dieren zit er voor mij denk niet meer in. thuis gekomen wordt het schaap natuurlijk grondig gewassen voor wat morgen komen gaat. we halen ook nog ergens anders een hele berg brandhout op voor het koken en al gauw is de wagen overvol en zelfs op het dak kan er niet meer bij. aangezien die moskee vlakbij ons huisje ons elke dag zeer vroeg wekt val ik na het eten als een blok in slaap.

wo 17 nov 2010 ,

vandaag is het de grote dag en dat laat die moskee ook heel goed merken. iedereen is vroeg op en heeft zijn beste nieuwe feest kleding aan gedaan. aangezien ik in marokko een jellaba had gekocht kon ik die nu mooi aan en ik werd promt voor vandaag tot ibrahim om getovert. voor we naar de moskee gingen eerst nog je zelf wassen en dat deden de kinderen voor. drie keer dit wassen en een paar keer dat wassen enz enz en klaar was ik.met de hele mannelijke familienaar de moskee en een plekje onder een boom gezocht. niet al te lang daarna was het al aardig druk en kon de dienst beginnen. ik verstond er natuurlijk niks van , alleen de woordjes salaam en allah akbar natuurlijk wel en die kwamen heel er vaak langs dus. ook zag ik nieuwsgierige blikken van wat doe die europeaan hier toch. gelukkig was het niet al te moeilijk met buigen enzo want ik keek goed naar de kinderen die naast me stonden en ze zeiden zachtjes wat te doen. na 3 kwartier was de dienst klaar en was iedereen opgetogen en feliciteerde elkaar. ook ik kreeg de welgemeende felicitaties en ze vonden het een eer dat ik bij was. nu kon er natuurlijk niet meer gewacht worden en iedereen snelde zich naar hun schaap zo ook wij. er wordt een kuil gegraven voor het bloed en het schaap gaat op zijn zij en wordt het schaap goed beet gehouden en dan gaat het mes zo door de keel en is het in een minuut gedaan met het arme beest. meteen daarna wordt het schaap vakkundig van zijn jas ontdaan en gaat de buik open en tot slot wordt soms de botte bijl gebruikt. de buren waren trouwens ietsjes sneller zo te horen. een uur later ligt het schaap in stukken in een pan en oma verdeelt ook wat vlees wat naar andere buren gaat omdat die niet zo,n duur schaap van 90 euro konden betalen want zo duur was deze ongeveer. ook kan je het vlees maar zeer beperkt bewaren hier en er is nu toch een overvloed aan vlees. de hele dag verder aleen maar schaap eten en nog eens eten. kinderen kwamen in hun beste kleding ook nog eens langs om klein geld op te halen voor weet ik veel wat. do 18 nov 2010 , vandaag is het nog steeds feest in het dorp en het is rustig op straat. op straat word ik vooral door kinderen toegesproken en dan zeggen ze toebab wat blanke betekent. iedereen eet zicht een rolberoerte en ik doe dan ook niet veel , bovendien is het natuulijk weer eens lekker warm en ook best wel benauwd dus relaxen is het toverwoord. ik moet trouwens zeggen dat dit moslimfeest me positief heeft verrast.

vr 19 nov 2010 ,

vandaag gaan we naar het strand van kafountine wat 80 km verderop ligt en ondertussen doe we gelijk wat klusjes voor tanja en idrissa zoals een bed ergens heen brengen en wat anders naar een vriendin afleveren. de laatste 30 kilometer van de weg is echt heel erg slecht zodat je er vaker naast als op rijd en het duurt voor ons gevoel een eeuwigheid. eenmaal bij de zee aangekomen kunnen we voor weinig lekkker in een hutje van een bevriende strandtenthouder zitten. het is nog rustig maar het seizoen gaat bijna weer beginnen dus dan wordt het wel wat drukker hier maar nu hebben we het rijk bijna voor ons zelf. de zee is heerlijk warm en daar ben ik altijd een groot voorstander van dus goed smeren en lekker lang zwemmen natuurlijk. ook vissen we wat in zee want de kinderen hebben hengels maar we vangen natuurlijk niks. we vetrekken wat laat en dooor die slechte weg schieten we ook niet op. bij het dorpje dioloulou blijkt dat we te laat zijn en de poltie gaat de weg sluiten. het spertijd gaat zeg maar in. ik had nog niet verteld dat dit volgens buitenlandse zaken een gavaarlijk gebied is maar in werkelijkheid gebeurdt er niet zo heel veel maar af en toe zijn er gewapende overvallen en zijn er rebellen aktief. daarom zie je veel millitairen hier met hier en daar behoorlijk geschut op de wagen. zij houden de boel rustig en dat is het dan ook bijna altijd maar als het donker is sluiten ze de wegen en dan kan er ook niks gebeuren. wij moeten nu dus noodgedwongen overnachten in een huisje en gelukkig kent idrissa hier iemand en dus slapen we bij hun voor weinig.

za 20 nov 2010 ,

voor een appel en een ei nog wat ontbijt gekocht in het dorpje en bij een paar vissers wat net gevangen vis gekocht. thuis aangekomen heb ik alles gereed gemaakt om morgen te vertrekken naar gambia want het is echt de hoogste tijd om verder te gaan. ik wil taja , idrissa en de kinderen en trouwens de hele familie en dorp hartelijk bedanken voor een hele leuke week die ik heb gehad en ik ga jullie zeker nog eens zien in nederland denk ik.

groeten van tjoep/johan

Reacties

Reacties

tante corrie

weer genoten van je verhaal.
weer een ervaring rijker zo.
dus het slachtfeest was mooi om mee te maken zeker.
voorlopig kan jij geen vlees meer zien volgens mij.
wat leuk dat je daar bij taja en haar gezin een leuke tijd heb doorgebracht.
nu door met vervolg reis
ik kijk er weer naar uit
doe voorzichtig en tot laters

j.kammerman@gmail.com

Je wordt inderdaad ziek van de bedragen die deze lieden vragen. Leuk verslag. Goed dat je bij mensen onderdak kon krijgen.
Groeten en goede vervolgreis.
Jan Kammerman

Sjanie

Hoi Hoi Johan,
Wat een levenslessen heb jij alweer achter de rug.Daar heb je in iedergeval wat aan tijdens je grote Africa avontuur. Zo te lezen loopt niet alles van een lije dakkie maar voor alles wat niet lekker verloopt heb je wel weer een oplossing. Ze dachten zeker bij elk grensje die Johan ziet er wel nederlands uit en daar vieren zij Sinterklaas, dus dat is toch niet gek dat ze om kadootjes aan jou vragen!!!! Ik hou niet van zweten, maaaaar wel van warmweer zweet, dus wel jaloers op dat lekkere weer waarin jij zit, hier gaat het misschien wel komende donderdag sneeuwen. Ga nog ff door met die smeuiige verhalen, reuze leuk om ze te lezen maar voor jou nog leuker ze mee te maken.
Wens je nog weer succes voor je volgende kilometers.
Enne laat je niet het GELD uit je ''zak'' kloppen hoor Sinterjohan. Reisgroeten van Sjanie

Maus

Prachtig verhaal weer Tjoep

Daniel Geneugelijk.

Hallo kilometervreter hoe gaat het, met mij gaat het prima!
ajakkie wat een verhalen asjemenou nouwmoe tjonge jongen,je bent niet bang he spijker.
maar let wel goed op tjoep! doe alles maar lekker in de rust geniet er maar lekker van en laat je je door niemand gek maken.
nog een goede reis Johan! afz je broertje God bless!

Dominik

wooooow! zo maak je nog eens wat mee!! zie dat je je weg wel vind daar ... ik kan je zeggen dat het hier ook erg relaxt is.... nee ik lieg.

groetjes zonder knuffel, do

Esther

Heyy vriendje,

Wat een spul allemaal weer zeg,wel weer ergg leuk om te lezen hoor!
Leuk dat je die mensen hebt leren kennen en heel aardig dat ze zo gastvrij zijn!
Toch wel ff fijn dat je weer ff je eigen taal kan spreken,denk ik.
En je hebt gewoon rat gegeten..gatver!
Of smaakte het wel?
Maarja,het hoort er misschien ook wel een beetje bij hé,als je met zo'n avontuurlijke reis bezig bent.
Nou,jij liever als ik!
Succes met je verdere reis maar weer en tot horens.

Liefs xxx Essie

marry

het was weer heel wat he.ik heb wel genoten
maar dat slachten.he ik moet er niet aandenken
maar ja ook weer meegemaakt
op naar het volgende verslag ik kijk er naar uit
groetje,s

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!