gambia + mali 1

vanuit een heet bamako volgt hier weer een verslag.

wo 21 nov 2010 ,

na het ontbijt alles ingepakt en afscheid genomen van de familie & de kids. al met al is senegal toch een goede bestemming voor me gebleken. meteen ff de laatste cfa,s gepint want in mali kun je niet pinnen en daar hebben ze het zelfde geld als in senegal,niger en burkino faso. een soort afrikaanse euro dus. voor 1 euro krijg je 650 cfa. met een paar ton op zak kan ik wel weer ff vooruit.aan de grens ben ik binnnen 2 minuten klaar en kan dan gambia in. al snel zegt er een bitch dat mijn verzekering niet klopt en dat ik die maar in senegal moet kopen. gelukkig hoeft dat volgens een hogere chef niet en ik kan volstaan met 4000 cfa + 2500 voor de import van de wagen. al met al redelijk en in no time ben ik weer vertrokken nadat ik alsnog door de douane ben gecontroleerd en deze waren de strengste tot nu toe met aanhoudende vragen over drugs en zo. ook wilden ze persee mijn paracetamollen en andere tabletten zien die elke reiziger natuurlijk bij zich heeft. ze hadden er blijkbaar zin in om eenxtc lijn op te rollen maar kwamen van een koude kermis thuis aan hun blik te zien.20 km verderstaat een agent en die laat weten dat ook hij wat wil hebben anders zal er een flinke inspectie volgen. daar heb ik nu geen zin in dus krijgt hij een kleinigheid. verder trouwens geen feestgeld meet hoeven te betalen dus de schade was heel beperkt. bij banjul in de buurt het strand bezocht en dat was wel weer ff lekker afkoelen tussen al die dikke oudere westerse toeristen. ik heb overnacht op een camping van en voor overlanders.(dat zijn reizigers zoals ik die met de auto/motor het continet door crossen) volgens de eigenaar ga ikbotswana niet halenomdat ik geen carnet de passage heb voor de auto die je zeker nodig hebt in nigeria,kameroen en zuid afrika. ik wist al dat ik een risico zou nemen voor ik vertrok maar volgens mijn info zou het mogelijk moeten zijn als ze tenminste een beetje meewerken. we zullen zien en 1 ding is zeker dat niets zeker is in afrika.

ma 22 nov 2010 ,

s,ochtends weer op pad en via de strandroute het binnenland ingereden. na een tijdje hield de mooie nieuwe weg op en veranderde in een vreselijke ribbel/wasbordweg. zoeentje dat je hele wagen uit elkaar trilt en daardoor zit er meteen weer een leuke piep in de schokbrekers. onderweg behoorlijk wat controle,s gehad van politie en millitairen. over het algemeen waren ze zeer nieuwsgierig maaraardig en gluurden vol bewondering in de wagen , somige wilden met me meereizen en zelf nu met die kou met me naar nederland. ik weet het gelukkig allemaal beleefd af te wijzen. het laatste stuk van de 400 kilometer rit was weer goed en kon ik nog wat tijd goedmaken. in basse santa su kon ik overnachtenbij het ziekehuis en kreeg daar zelfs een rondleiding van de bewakers. hier heb ik even kunnnen zien dat je in afrika dus beter niet in een ziekenhuis kan belanden. alle bedden liggen vol en ze liggen zelfs op de gang of gewoon buiten. ook blijven er familieledenovernachten om de patienten te verzorgen want er is veel te weinig personeel. na het zien van die gebeuren ben ik toch wel blij dat ik anti malaria tabletten slik.

di 23 nov 2010 , de dag begon lekker vlot. binnen 2 minuten gambia uit en in 10 minuten senegal weer in. en deze keer zonder corruptie dus het officiele tarief voor hier en daar een knaak zeg maar en niets meer. de weg naar mali was ook redelijk goed dus het ging als een trein. senegal uit was ook weer een makkie en ik dacht nog zo van dit is een lekkere dag zo. eindelijk een keer vroeg op de plek van bestemming te komen. net over de grens staat er een kilometer file van vrachtwagens maar daar kan ik gelukkig langzaam langs. het was weer eens het vehaal van het kastje naar de muur enz enz. eindelijk bij de goeie knakker aangekomen staat die eerst nog lekker lang met een vrouw te kletsen terwijl zijn collega,s bezig zijn om de stapels papieren van de chauffeur te bestempelen. als hij eindelijk tijd heeft doet hij moeilijk om het import formulier in te vullen. echt een chagrijnige vent die niet wil meewerken zelfs zijn collega,s zeiden volgens mij dat hij niet zo moelijk moest doen. na lange tijd is het eindelijk klaar en moet ook nog ff flink betalen. zo iemand wil je dus niet hebben als je een carnet de passage nodig hebt maar dus niet hebt want dan heb je een probleem. vervolgens naar een andere ook al geen vriendelijke vent die een stempel in je paspoort zet voor het zelfde bedrag. je krijgt dan wel een papieren strookje wat je visa is en het zit eens mee jawel , het is meteen voor 1 maand geldig en niet maar 5 dagen volgen mijn Info en dat je hem dan moet verlengen. ik krijg een dingetje mee wat ik bij de slagboom moet laten zien maar word door weer een andere mongool er op gewezen dat hij nog ff in de auto wil kijken en hij ziet meteen leuke dingen en wil een cadeau anders moet ik een eind terug weer grondig gecontroleerd worden. ik bied hem een beetje geld maar hij laat via een stromannetje weten dat hij behoorlijk veel wilde waarop ik nogal overduidelijk en voor iedereen in de omtrek zichtbaar negetief reageerde waar hij meteen inbond en met een paar pennen genoegen nam. die heb ik maar gegeven en als een speer vertrokken. rare situatie,s hier en ik heb het gevoel hier in de mali te worden genomen. met vertraging en dus in donker aangekomen in kayes eneen aardige liberiaan ontmoet die me melen dat alles weer ok is in liberia en de ex voetballer george weah volgend jaar naar alle waarschijnlijkheid de verkiezingen gaat winnnen en dan president aldaar wordt. dat lijkt me wel wat om daar eens heebn te gaan dus als er vrijwilliger mee willen dat laat je het maar weten........ (en toen bleef het stil , hahaha) .oja leuk om nog ff te vermelden is dat je in mali 2seizoenen hebt namelijk het hete seizoen en het hele het seizoen. gelukkig is het nu het hethete eizoen en met gemiddeld 40 graden in kayes in november zegt dat genoeg denk ik.

tot de volgende keer weer en blijf gerust mailen of reageren want dat kan ik best waarderen.

groeten van tjoep/johan.

Reacties

Reacties

Arianne

Spannend man...al dat gedoe bij voor, bij en na die grensposten. Nog geen desinfectie baden gehad? So far so good. Hopelijk kan je wel Botswana bereiken. Wij hadden idd ook zo'n carnet de passage nodig. Suc6!!

frank geluk

hoi tjoep, wij, ben en ik hebben je nog ontmoet voordat je de camping van luc en marie bezocht hebt. wij waren ook onderweg met de toyota avensis naar gambia. ik las dat je inderdaad naar rabat terug moest,,,,,,,,, helaas. onze trip is voor spoedig verlopen, wel wat problemen met de politie in senegal en de douane. 250 euro betaald om door senegal te komen en een prent van 20.000 cfa. verder heel veel plezier gehad. wens je een voorspoedige reis met de nodige avonturen toe. grtn frank

marry

wat spannend en ook warm dat hebben wij ook
gehad in juni in egypte maar wij gingen.
zwemmen maar dat gaat bij jou niet dat is
jammer kijk maar uit met het verbranden
hier is het helemaal wit.gladde wegen.
jij heb weer slechte wegen.
kijk maar goed uit !!!!
groetje.s

j.kammerman@gmail.com

Wat gebeurt er als je zo'n corrupte rotzak afblaft en helemaal niets geeft?

frank

je kunt wel eens goed wegkomen,,,,, vorig jaar bijv....... kreeg ook een prent in senegal...... toen heb ik de man gedreigd naar Allah te bidden en hem al het licht uit z,n ogen te nemen,,,,,,,,, hij was heeeeeel boos,,,,,,, maar z,n collega zei......Doorrijden maar....... dus ja........ kan wel eens helpen...... het vervelende is dat er altijd eerst vriendelijk wordt gevraagd naar de papieren....... als ze die hebben, dan begint het spel...... je kan dan ook niet meer doorrijden oid.........

tjoep

een bericht voor pa , ester komt je wel ff uitleggen dat we in 2010 leven en de verwarming gewoon aangaat als het koud wordt dus geen gezeik in me huis met watertje spelen. bovendien heb ik een email adres www.tjoep@hetnet.nl waar je prive dingen kan achterlaten.

corrie

hey jongen
nou wij hier gaan je weer volgen hoor...
het 1ste verslag was al spannend dus we kunnen nog heel wat verwachten van je reis.
maar doe vooral voorzichtig en geniet er intussen wel van.
groet en op naar je volgende verhaal

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!