ghana

door de paspoort stempelaar werd ik niog welkom geheten in ghana maar bij de customs ging die vlieger niet op. waar was mijn carnet de passage ? , heb je niet . dan moet je dat anders regelen. een verzekeringsmaatschappij moet borg staan voor de invoerrechten voor de auto mocht ik de wagen toch verkopen. geen probleem maar ik word van het kastje naar de muur gestuurd en alles gaat bijzonder traag. ook moet ik een paar stromannetjes inhuren die wel weten hoe dat allemaal in zijn werk gaat. echter vandaag gaat het allemaal niet meer lukken laten ze weten maar ' with his grace ' gaat het morgen waarschijnlijk wel lukken en verblijf ik dus bij de genspost een vieze vermoeiende nacht in de auto. de volgende morgen komt alles maar traag op gang maar ze denken dat het wel goed komt. als stroman 1 die me met de douane helpt eindelijk zijn 1e werk klaar heeft kan ik ermee naar stroman 2 die me helpt met die verzekeringsmaatschappij. hij regelt een brommer zodat we naar het 30 km verder gelegen bolgatanga kunnen om de formaliteiten op het hoofdkantoor aldaar te kunnen regen en natuurlijk te betalen. met die papieren kan stoman 1 dan het alaatste werk doen bij de costoms en dan kan ik weer verder. hafijn op de brommer dus en na een 10 kilometer heeft de brommer pech en daar staan we dat. terwijl ik wacht lift hij met een andermee om wat te regelen. en er gaat kostbare tijd verloren. later komt hij met een andere brommer aan die hij van een hoge customspief heeft geleend. net voor de middag aangekomen bij het kantoor en de boel in gang gezet. terwijl ze op kantoor bezig zijn gaan wij alvast pinnen en stappen op de brommer en na een minuut wordt zijn brommer pardoes door een razia van de plaatselijke politie in beslag genomen. door die pechhij had geen documenten bij zich dus.... . als de brommerszijn ingeladen scheuren ze weg maar dat doen ze iets te hard en alles valt er pardoes vanaf op straat met schade tot gevolg. een heleheisa volgd en alweer een boel tijdverlies. het zit me vandaag ook niet mee en leg me er maar bij neer anders wordt ik gek. met de taxi maar naar de bank gegaan en op kantoor was de boel inmiddels bijna klaar.na betaling van ongeveer 40 euro konden we de brommer op het bureau ophalen want die hoge pief had inmiddels de politie gebeld en het zou in orde zijn. op het bureaubleek dat niet het gevalen ik heb de taxi alleen genomen naar de grens en hem achter gelaten want ik werdt gek van het wachten.aan de grenswogen de laatste loodjes het zwaarst. maar een uur voor het donker was alles eindelijk klaar en betaald en ben meteen en zonder autoverzekering (geen tijd en geen zin) gaan rijden tot 9 uur savonds en het gehaald tot tamale. ik kon de wagen parkeren bij een luchtmachtbasis. de volgende morgen zeer vroeg weer vertrokken voor een hele dag en 670 kilometer rijden naar cape coast. onderweg tank ik bij glory oil en zie de meest mooi reclames en bedrijfsnamen langs komen zoals de jezus love's you fitting shop en god' s favorite hairdresser , holy spirit family hospital en wat dacht je van de monty christo disco church and the 12 apostels. dichter bij de kust wordt het steeds groener en plots zit ik in de jungle inclusief een enorme regenbui. die had ik nog maar 2 keer snachts gehad in marokko gehad en 1 keer overdag in de hoofdstad vanmauritanie. met de schemering ben ik eindelijk in cape coach en pak daar een simpel hostel en eindelijk weer eens een douch. hoewel de temperaturen hier aan de kust gedaalt zijn tot 32/33 graden is de luchvochtigheid omhoog geschoten en behoorlijk benauwd geworden en dus lekker zweten hier. s'avond koelt het maar amper af dus slapen zonder een laken doet iedereen. de kust van ghana ligt ook maar ongeveer 650 kilometer van deevenaar af dus je begrijpt wel dat het hier dus tropisch is. de volgende morgen het strand bekeken maar dat is niks hier in het dorp/stadje. ze poepen en piesen er schaamteloos op los en wassen zich naakt op straat. ongelooflijk!!! . ook bezoek ik een potugees slavenfort vanaf hier vertrokken ze met bosje en opgestapeld naar het carribisch gebied. wat ik nog niet wist was dat die slaven gewoon werden gekochtvan de koning of chief van de plaatselijke zwarte bevolking dietelkens landinwaarts nieuwe slaven roofde en aanvoer. na deze geschiedenisles weer verder gegaan naar waar ik naar snakte en gekomen was het 25 km verderop gelegen ko-sa beach resort. (www.ko-sa.com) . het hele weekend van 10 t/m 12 decemberliggen luieren aan het strand met palmbomen en kokosnoten drinken en gegrilde vis of kreeft eten. jaja tjoep pakt hier ff uit wat ik moet aansterken. de batterij was dusdanig leeg dat mijn weerstand kennelijk laag was en dus die zweer maar niet over ging , sterker nog het werdalleen maar erger. gelukkig heeft de zee hem goed schoon gebeten en het is inmiddels alweer flink aan de beterende hand. ik was er net op tijd bij want hier in de tropen kan het snel fout gaan werd me verzekerd door een oude bekende krimpenaar die ik hier bij toeval heb ontmoet. de oudere onder de lezers kennen haar misschien wel want het is een dochter van piet banen van de patatzaak op het crimpenhof lang geleden. annet banen heet ze en was met een krimpense molukse vrouw ivonne uit de lavendel hier op vakantie. annet leeft al 7 jaar in ghana en heeft een dieren farm opgezet in de jungle hier vlakbij. ook waren er gasten uit ridderkerk opvakantie bij iemand die tijdelijk in accra werkt en waar ik mee geregeld heb dat straks met de auto kan staan op hun compound.

tot zover weer verhaal ghana 1. oja en er is een kerstfoto voor iedereen dus kijken zou ik zeggen.

groeten van tjoep/johan.

Reacties

Reacties

marry

go jongen wat maak je toch een hoop mee .
petje af, wat een geduld. maar dat moet ook wel.wat een verslag zeg.je heb ook een paar dagen heerlijk genoten, met je been gaat gelukkig ook weer goed.
ik kijk weer uit naar het volgende [kijk maar goed uit]
groetje,,s

tante corrie

hey jongen
je verslag weer gelezen,jij maakt wat mee zeg op je reis
leuk die kerstwensen in het zand
met die hitte verlies je wel wat kilootjes alhoewel jij dat niet nodig heb.hier sta de kerstboom al.jij viert kerst daar ben benieuwt hoe jij dat daar ervaart maar dat lezen we weer in je volgende verslag.wij wensen jou ook fijne dagen en doe voorzichtig
groetjes van ons drietjes uit groot-ammers

nadia en ricardo

egt superleuk al die verhalen en de fotos wij volgen je op de voet en als je annet banen nog spreekt moet je haar de groeten doen van haar oude oppaskind Ricardo. Veel plezier nog en hou ons op de hoogt.

groetjes Nadia en Ricardo

tjoep

lefgozer ? nu al ? , wacht maar af want echte werk gaat helaas pas beginnen in nigeria en verder naar het zuiden. tot nu tot gaat het op een paar kleine tegenslaagjes vrij goed. bedankt in ieder geval voor je reactie en alle anderen natuurlijk ook. morgen komt denk ik het laatste ghana verhaal eraan. groetjes van tjoep.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!