nigeria 2

om 12 uur big mama bij het consulaat gebeld en het goede nieuws was daar. om 15 uur met het visum op zak de stad verlaten. ze rijden trouwens als wezenlozen hier. te hard rijden , spookrijden , overal inhalen enz enz. als je hier een tijdje zit ga je het zelfs overnemen en ik moet zeggen het heeft zo zijn voordelen als je een afslag mist en schijt hebt aan de hele wereld en gewoon weer omkeerd. ook zag ik een paar keer een aanrijding en er ging gewoon gejoel op van het publiek. ze vinden het quablijkelijk prachtig hier. mij zal het ook een worst wezen want nigeria is mijn land niet. nigerianen zijn altijd op zoek naar winst en dat dat overandermans rug moet gaan maak ze niets uit. ik heb tot de stad jos kunnen rijden want het was al donker en de stad leek wel in staat van beleg. de stad jos staat volgens de verhalen trouwens voor jesus our saver. overal millitairen die de boel checkten en nog eens checkten. ik kon als toerist bij zo,n checkpoint blijven slapen maar eerst wilden ze weten of er een bom in de wagen lag. rare vraag dacht ik nog maar ik hoorde later dat ervandaag of gisterenbomaanslagen waren geweest in jos en abuja met doden en paniek tot gevolg. ik dacht dat het na de onlusten van 2 jaar geleden met honderden moorden van toen weer rustig was maar dat schijnt dus niet zo te zijn. het fijne weet ik er ook niet van maar volgens vele nigerianen zitten er politieke elementen achter dit gebeuren want er zijn weer verkiezingen in januari en in maart. ik ben benieuwd wat dat gaat worden ?. hafijn op oudejaarsdag weer goedgemutst op pad naar de grens met kameroen. op mijn radio zijn zomerse plaatjes te horen ¨ the summer is magic , o,oh,o¨ bijn 800 km verder is het al weer donker en de grens is al gesloten. jammer want ik had gehoopt nog net ff er over te gaan. maar om 21 uur lig ik in bed te denken wat jullie in nederland allemaal aan het doen zijn en wie wat waar heen gaat. ach het zal allemaal wel , ik lees het wel in de mailtjes en val in slaap. de volgende dag en niks van een jaarwisseling gemerkt is het voor mij beren koud. ik zit hier dicht bij lake tsjaad dat is door woestijn omgeven vandaar. om 8 uur gaat de grens open en kan ik nigeria zonder problemen verlaten. in kameroen krijg ik een stempel in mijn paspoort en moet zelf op zoek naar de douane , zo makkelijk zijn ze. als ik wwas doorgereden dan was er geen haan die er naar had gekraaid. de chef van de duoane was meteen wild entousiast bij het horen van mijn reis verhaal en mijn nederlandse afkomst want hij ging in maart op bezoek naar nederland dus een praatje voetbal en andere dingen deed wonderen. ik moest met hem op de foto en hij gaf me advies over kameroen. en het belangrijkste was natuurlijk het passavant voor de auto en die kreeg ik zelfs gratis van hem. een pak van mijn hart was het. je word ookallert gemaakt door anderen die je melden dat je gek bent zonder carnet te reizen door afrika want je heb het nodig en komt anders het land niet in. tot nu toe gaat het goed en nog maar 6 landjes te gaan. de komende 4 zijn wel behoorlijke bananen republieken en je weet dus maar nooit maar ook namibie en zelf botswana ben ik niet zeker van. hafijn we zullen het zien maar er isstraks vanwege tijdgebrek geen weg terug meer ? het is maar dat je het weet.

laat ik voor de zekerheid nog even alle oudekerkers en alle gasten in krimpen aan de lek een voorspoedig2011 toewensen en ook alle oud collega,s en alle kuipvrienden ook mijn falilie natuurlijk en iedereen uit mijn krimpen aan de ijssel en natuurlijk vriendinnetje esther omdat jij de enige ben die me regelmatig op de hoogte houd. ga zo door.

groeten van johan/tjoep.

Reacties

Reacties

tante corrie

hey jongen allereerst de beste wensen voor 2011.
je reisverslag weer gelezen!!hier gaat alles weer zijn gangetje.de jaarwisseling weer voorbij.hier op ammers was het aardig rustig hoor.wel veel vuurwerk is er hier op het plein afgestoken...wim en ik waren saampjes want ja ...kevin is naar zijn vrienden in streefkerk gegaan.
heb je ma nog even gebeld ,die gingen naar geertje.zal ze straks nog even bellen hoe het is gegaan.dus je zit nu in cameroon eens kijken wat er daar allemaal te zien is want ik reis gewoon met je mee.(google)nou jongen doe voorzichtig en goed uitkijken.. groetjes van ons hier uit groot-ammers.

Saskia (ex van Hollandia!)

Hoi Tjoep,
Allereerst een voorspoedig, gezond en reislustig 2011.
Nou aan dat laatste is geen gebrek zo te lezen! Heerlijk om al die verhalen te lezen ik zou alleen gek worden van al die corruptie bij de grenzen. Maar ja zo werkt het nou eenmaal in een root gedeelte van de wereld. Wij zijn net in Argentinië/Chili en Patagonië geweest, dat was ook weer een hele mooie en bijzondere reis. Je zal Namibië wel erg mooi vinden denk ik, dat vond ik tenminste wel, vooral in het noorden. Geniet maar van alle mooie en bijzondere dingen en vergeet vooral niet ze met ons te delen!
Groetjes Saskia

rodney

Zo gooooos het is dus weer gelukt om het land in te komen,mooi mooi moooi..
Lees net een beetje de voor jou gekregen berichten en las nu pas dat je vraagt hoe het bij de arts was int ziekenhuis..
Alle klieren voelde ok maar van binnen weten ze het niet dat kun je niet voelen of zien dus eind febr weer door de scan..
T gaat wel ok met me,maar ben alleen nog zo vaak futloos dus hopelijk gaat dat dit jaar eens een heel stuk vooruit..
Hier hebben ze met 2 man van de gemeente en 2 man van qua wonen de rommel van het vuurwerk opgeruimd zijn ze geloof ik 2 uur mee bezig geweest nou dan weet je het wel hahaahha
Maar t ziet er weer een beetje ordelijk uit,want o o o wat was het hier een zoooitje..
Goede reis verder gooooser en kijk uit..
Rod en Jac

Maurice

Hey Tjoep een zwaar goed 2011!!!
Heerlijk die verhalen. Have fun en ik zal je zo ook ff een mail sturen.

Groetjes Maurice

marry

johan de allerbeste wensen voor 2011
alles is weer goed gegaan met al die grens papieren!!
nu maar weer op weg naar het volgende land,
kameroen.ik kijk er weer naar uit naar het volgende
verhaal.
groetje,,s uit Krimpen.
[

sander post

Beste wensen jongen!
o&n was wel leuk een van de flatten had schitterend vuurwerk dus dat kon ik mooi zien vanuit huis. later op de avond naar die dikke gegaan om vuurwerk ye kijken. was ook vet. helaas werd onze veteraan weer meegenomen na een opstootje en kon ik met peen en uienhoofd om 8u in gouda weer halen. maargoed hou je taai jongen. ps assie gaat nog steeds prima

flaat

beste wensen tjoep... je mist niks hierzo...ik hou je in de gaten...ps feyenoord heeft een nieuwe proefspeler hij heet Simon uit hongarije en hij is goed whooeeiii

Jan Kammerman

Ik wens je een gelukkig en succesvol 2011 toe. Ik hoop dat je zonder veel problemen je eindbestemming zult bereiken.

Andre's vader

Beste Tjoep nog de beste wensen van ons het is allemaal mooi daar maar het valt niet altijd mee ook als ik het zo lees.
Voor jou schiet het nu toch aardig op al hoe wel 2 maantjtes ben zeker nog wel onderweg, foto"s zijn prachtig die we gezien hebben ik zou zeggen nog een fijne reis verder.
Wij gaan over 3 weken ook nog even naar de sneeuw in westendorf maar dat is minder lang dan dat jij onderweg bent.
Goede reis en gr Ma en pa Minkes

Jasper

Hey Tjoep allereerst nog de beste wensen voor 2011!! Leuk om je avonturen te lezen man! Die berichten over Nigeria en Jos hebben we zelfs hier gehoord, was dus vrij heftig daar. Nog een hele goede reis verder!! (over 2 weekjes zit ik een half jaar in Malaga dus volg je dan vanuit Spanje) Enjoy!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!