mount kameroen (special)

zaterdag 8 januari , gisteren met internetten geen duidelijke info ontvangen waarom mijn gewone bankpas is geblokeerd. ik kwam daar pas op 2 januari achter dat ie in nigeria is geblokeerd. ik weet dus niet ''waarom'' en of er geld is verdwenen met bijvoorbeeld skimpraktijken. in iedergeval vertrouw ik die nigerianen voor geen meter maar geen panniek want er is nog voldoende cash en ook nog een credit card waar ik mee kan pinnen.

hafijn vaandaag dus doorgereden van bafoussam naar het plaatsje buea wat (op 900 meter hoogte) aan de voet gelegen ligt van de nog steed actieve vulkaan '' mount cameroon''. al een paar jaar wist ik dat ik dezevulkaan wilde beklimmen dus liet ik me informeren over de mogelijkheden. ondanks de extreme heiigheid heb ik besloten om voor omgerekend 63 euro een3 dagen en 2 nachtentocht te doen. daarbij zit inbegrepen een gids + drager en de entreekosten of bergbelasting het is maar hoe je het bekijkt. de slaapzak eten/drinken en kussen regel je zelf. in een een of ander kerkelijk guesthouse ontmoet ik 2 chinezen die bij een andere organisatie ook die tocht doen. zondag 9 januari is er wat vertraging want de gids + drager moeten het eten nog kopen maar om 09 uur vertrekken we dan toch eindelijk. het 1e wat we tegen komen is een alternatief strafkamp voor gevangenen die hier op de berg hard moeten werken op een boerderij. meteen erna begint het bos. prachtig is het en af en toe moeten we flink doorstappen om dat een leger van killer of soldaat mieren de weg versperren. op 1800 meter rusten we bij de 1e hut en daar zijn veel hikers waaronder ook nederlanders maar niemandvan het gaat naat de top en verder en blijf ik dus over met die 2 chinezen plus hun gids en dragers. op 2070 meter houd het bos op en begint de savanne op 2320 meter verder omhoog op 2850 meter staat hut 2 waar we overnachten. we koken ons eten. ik nudels en die chinezen pakken uit met veel chinees voedsel en fruit zoals annanassen en meloenen. (arme dragers want zij dragen dit alles)het klikt met die chinezen en we slapen samen in een kamer van de hut. het is die nacht totaal donker en erg koud voor ons. deze temperaturen zijn we in geen maandenmeer tegen gekomen.de chinezen hebben extra pech want de dragers zijn de slaapmatjes vergeten en das extra hard voor hun. de volgende ochtend blijkt dat niemand die nacht echt heeft geslapen. hoogte en kou waren natuurlijk de boosdoeners. na het ontbijt weer verder gelopen en het is hier en daar behoorlijk stijl en dus pittig. om een uur of 11.30 uur bereiken we eindelijk de top op 4090 meter en genieten van het beperkte uitzicht want door de heiigheid lijkt alles wel bewolkt beneden. als of je in een vliegtuig boven de wolken vliegt. hoewel ik op meer had gehoopt toch wel mooi maar toch.... . iets voor 12 uur weer met de afdaling aan de andere kant begonnen want we moesten nog heel veel meerwant we waren nog niet op de helft. het 1e stuk in het mullen lava gring gaan hard maar daarna wordt het pittiger en pittiger. onderweg zien we de kraters van de uitbarstingen van 1999 en 200. een kilometer voor onze slaapplaats op 2320 meter hoogte doen mijn knieen zeer en het is maar goed dat het einde inzicht is anders zou het slecht aflopen. de 2e nacht slapen we een stuk beter dan de 1e en de laatste afdalingsdag blijkt al snel dat mijn knieen niet hersteld zijn van de vorige dag en ik ga anders lopen dan normaal. eerst zijwaarts en op een gegeven moment zelfs achteruit omdat vooruit niet meer gaat. kilometers gaan langzaam voorbij maar de laatste 2 kilometer trek ik niet meer en wordt deze kilometers om beurten door de ids en drager gedragen. een ongelofelijke ervaring en ik denk een combinatie van niet getraind zijn en een te zware tocht. die chinezen deden vaker flinke treks en vonden deze tocht ook zwaar dus. volgens de ene gids was het totaal 38 kilometer en volgens de ander meer.als ikweer in hetguesthouse ben zijn de chinezen al vertrokken en zie ik dat ik behoorlijk verbrand ben in mijn gezicht en mijn handen. strompellend komt er een einde aan de dag en het slapen gaat maar bij elke beweging voel ik mijn bene en knieen.

deze toch zal ik nooit maar dan ook nooit meer vergeten zullen jullie begrijpen.

terwijl ik dit schrijf gaat het alweer een beetje dus tot het volgende veslag maar weer.

tjoep/johan.

Reacties

Reacties

tante corrie

hier een berichtje,had net je moeder aan de telefoon en toen zei je vader dat er bericht was van je .dus hier een tegen bericht.
jongen petje af zeg!!!ik denk dat je de knieen overbelast heb.
dus rustig aan de komende dagen .
met je bankpas niet echt geluk .ja je weet maar nooit in die landen.maar doe vooral voorzichtig en lekker even pas op de plaats nu.
maar jij heb in iedergeval die berg beklommen en een ervaring rijker
een groet van ons uit een nattig groot-ammers en tot je volgende verslag weer.

Sander Post

Wow, als jij t al lastig vind...
Wel een waanzinnige ervaring in ieder geval toch?
In NL is het baggerweer, regen, regen en regen... De stukken lood vallen hier uit de lucht en de koeien gaan aan de race ervan wordt gezegd. Er is nl vorige week een mooie boem geweest in Moerdijk waarbij nogal een en ander vrij is gekomen. (volgens de autoriteiten niet, die willen het volk rustig houden denk ik, dus nu veel discussie).

Groeten,

Sander

marry

dit was weer heel snel,,
wat een avontuur zeg zo klim. t,is net
wat je zeg,niet voorbereid,kijk maar uit
met zulke tochten.
het is natuurlijk wel mooi, maar ik denk,
dat je nog genoeg moois te zien krijgt,,
nu veel sterkte met je knieen,
daar moet je nog lang mee doen,
en veel uitrusten, en dan maar weer op pad
voor het volgende verhaal[grapje]!!!
ik kijk er weer naar uit.
groetje,,,s

M. Roos

Jij en je geklim!!!! hehe zal prachtig geweest zijn nu toch wel ff paar dagen relaxen hoop ik voor je!?!

tante corrie

hey johan
en hoe staat het met je knieen,
gaat het alweer iets beter met lopen nu?
je bent vast al in een ander land als je dit bericht lees.maar geniet vooral van je verdere reis.
groetjes van hier uit groot-ammers

petra

MIETJE

flaat

ja tjoep wat wil je..je bent geen 20 meer....hahaha..wel prachtig allemaal...maar don leo stopt bij feyenoord... en simon komt tot eind vh seizoen ons versterken met opties tot koop,hij doet mee tegen de neuzen...dus we zullen zien.. gr flater

Rodney.

Hey die Tjoep..
O O wat maak jij toch van alles mee..
Leuke dingen maar ook klote dingen,is het bankpas probleem al opgelost??
Zou niet zo mooi zijn als ze geld van je rekening hebben gehaald.
Maar dan zal de bank het wel hebben gemerkt,anders blokkeren ze je pas niet..
Succes ermee..
Maar dat is een aardig tochtje geweest 38 km omhoog en dan weer omlaag lopen,jeetje..
Gaat het weer een beetje met je knie-en??
Hoop het maar voor je en idd net wat ze zeggen hier in de mailtjes je bent ook geen 20 meer..
Met het busje verder alles goed??
Volgens mij doet ie het goed he,volgens mij een goede koop geweest..
Hoop dat ie het verder ook goed zal doen lekker km maken met dat ding..
Hier gaat het ook wel ok..Had wel einde van het jaar 3 lichte oorontstekingen en int nieuwe jaar gelijk een zware oorontsteking,en gelijk een heftige griep met alles erop en eraan,heb bijna 2 weken op m n nest gelegen helemaal klote was het maar nu gaat het weer een heel stuk beter..
Afgelopen weekend met nog een ander stelletje naar saurland geweest..
Beetje rond gereden schnitzeltje op en een lekker biertje je kent het wel..
Sneeuw was overal wel zo goed als weg,maar in Winterberg waren ze aant skieen wel weer is leuk om te zien..
Gisteren was ook mijn verjaardag alweer 39 jaar geworden,dus op naar de 40..
Heb t verder niet gevierd alleeen schoonouders en zwager en moeders en essie is ff geweest dus dat is ook weer achter de rug..
Nou gooooser ik wens je wederom weer een verdere goede reis en ik kijk weer uit naar t volgende verslag veel plezier nog daar..
Rod en Jac..

tjoep

ik ben zeker geen 20 meer en dat heb ik gemerkt. maar nu gaat het weer hoor en er is ook geen geld verdwenen maar iets mis gegaan met de betaal automaat in abuja , een andere nederlander had het zelfde probleem. ik regel in nl wel weer een nieuwe. ik hoop morgen mijn vis voor gabon te krijgen en dan kan het laatste kameroenverslag de deur uit.

tjoep.

tjoep

sorry dat het niet wil vlotte met de foto,s maar als het al kan dan gaat het heel langzaam en nu lukt het om er weer een paar per uur door te krijgen. s.v.p. dus geen foto,s kadoo geven op de site want ik heb er meer dan genoeg om te zenden als het tenminste gaat.

marrie

ach ,daar kan jij ook niets aan doen,
we wachten wel hoor ,ik zie ze van zelf weer.
je wacht weer op je visum,maar hopen dat het
snel gebeurd.
je knieen hebben toch wel rust gehad,he
want je wil toch nog wel verder.
nu johan ik hoor het wel weer
groetje,,s

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!