kameroen 2

de laatste weken krijg ik van diverse lezers de vraag of ik het nog wel naar mijn zin heb in deze komer en kwel die afrika heet. nou zo erg is het ook weer niet maar ik kan iedereen die niks van afrika weet wel even wakker schudden want het heet hier niet voor niks de 3e wereld en zelfs dat is soms nog te hoog gegrepen. deze reis dan ook geen lui lekkerland vakantie ,wat niet wil zeggen dat ik niet zo af en toe heerlijk met mijn pik in het zand lig aan een idillisch strand kijkend naar hoe de locals hun visnetten binnenhalen wetende dat in holland de meest deprimerende dag wordt gevierd. want ook dat gebeurd natuurlijk maar ja ik moet nu eenmaal in beperkt tijddoor18 afrikaanse landen en niet alle landenzijn even gemakkelijk dus helaas verloopt het hier en daar stroef maar dat wist ik van te voren overgens donders goed hoor. ik zal jullie een beetje voor bereid , misschien scheelt dat wat ?. de komende 2 weken is de planing voor gabon en ik hoop er een antal parken te kunnen bezoeken maar dat hangt van de prijs af want het kan wel eens te duur zijn. ik hoor bedragen startend vanaf 400 euri per dag. daarna volgt congo brazzaville en ik reken op een week. daarna congo kinshasha en ook daar reken ik op een week. en dan volgt angola wat het meest onzeker is , daar reken ik op 2 a 3 weken hoewel het visa waarschijnlijk 5 dagen zal zijn. de laatste paar weken zijn voor namibie en botswana maar die zijn niet belangrijk want daar ben ik al geweest en daar ga ik in oktober/november weer naar toe dus. alles valt of staat wel met de staat van de wegen in de regentijd. afwachten dus en hopen op het beste.

hafijn ik was dus gebleven bij wo 12 jan 2011. vandaag de day after wakker geworden met ongelooflijke spierpijn. met snowboarden heb je dat ook wel maar echt niet zo erg. ik kan amper normaallopen , in ieder geval voel ik elke stap en helemaal die van de trap. die ochtend de wagen schoon gemaakt want het stof van noord kameroen zat nog overal zodat ik na een douch binnen een uur weer net zo vuil was als daarvoor. s,middags naar het kustplaatsje limbe vertrokken waar ik die chinezen weer opzocht inhun hotel waar ik natuurlijk gratis kon parkeren en douchen. tsja het zit niet altijd tegen zullen we maar zeggen. samen metyoshnaar de plaatselijke dierentuin geweest en die was geheel gespecialiseerd in primaten. tig gorillas en nog meer mandrills, chimpansees en minder bekende soorten. later die dag nog over de zwarte lava stranden gelopen en voor een appel en een ei veel vis en krab gegeten. de volgende dag nog wat andere nabij gelegen stranden bezocht en alweel goed en veel visgegeten. ik moet tenslotte weer aansterken en dat is nog steeds hard nodig want mijn benen herstellen maar langzaam. misschien kennen jullie die beelden nog wel van die zwitserse loopster die zwalkend over de finish kwam op een olympische spelen , nou ik wil niet zeggen dat ik er zo bij liep hahaha..... maar het scheelde niet veel dus misschien begrijpen jullie nu dat ik niet voor niets special boven het kopje had gezet. op vrijdag 14 jan met die chinezen naarDE badplaats van kameroen ¨kribi¨ gegaan. in douala nog een uur vast gestaan in het drukke verkeer vanwege een ongeval net voor ons. en natuurlijk weer gratisbij hun goede hotel gestaan. zaterdag 15 januari zitten we dus met onze pik en meut in het zand aan dat idillische strand kijken naar de locals die de netten binnen halen terwijl jullie in holland genieten van de zoveelste regendag. voor mij natuurlijk heerlijke gedachte en nee ik wil nog heel lang niet naar huis. wil je weten waar dit plekje is , google dan maar eens naar chute de la lobe. het is bij een waterval die zo de zee in loopt , wat wil je nog meer. zwemmen in een zoetwater oceaan. zon 16 januari zowaar mijn 3e regenbui gehad en alweer een beetje uitgekeken op het veel te toeristische elitedorp. natuurlijk eten die chinezen weer veel vis maar hier is alles flink prijziger dan in limbe. geen probleem voor hun want hij is architect en zij werktmet aandelen op de beurs. de auto nog eens goed uitgemest en ik kan er weer tegenaan. oja en met mijn bene gaat het weer goed hoor. maandag 17 januari met die chinezenvertrokken naar de hoofdstad yaounde. en zij vindt mijn armzaligeprebyterien geusthouse met koude douce en geen airco maar niks en verblijven dus in een relatief duur hotel op loopafstand. ik blijf op mijn plekje slapen ook al kost dat geld want ik zie eindelijk backpackers en verkrijg hier eindelijk info over de volgende te bezoeken landen. ik pak natuurlijk regelmatig een warme douche in hun hotelkamer. yaounde is voor mij een fijne stad want er is ook eindelijk weer een normale supermarkt en veel keus invoedsel. ik kan eindelijk weer eens gevarieerd eten zoals india,s eten in een goed restaurant , 5000 cfa voor een lopend buffet. een schijntje van de prijs in nederland en ik eet me tonnetje rond hier. andere keren weer spotgoedkooplokaal voedsel op straat zoals gefrituurde banaan of die oliebol of zelf gemaakte yoghurt of heerlijke puddingbroodjes bij de boulangerie. ja zo slecht is het toch eigenlijk niet , hoewel ?. we worden op straat ook veel nagekeken want chineese toeristen is quablijkelijk een zeldzaamheid in kameroen en af en toe heb je van dieverschrikkelijke walmen van het verkeer terwijl je dan langs poepende en piesen mensen op straat loopt. ook zijn er best veel zwervers op straat maar dat vindt ik wel een mooi gezicht als ze op drukke kruispunten gewoon op straat hun roes uitslapen of in de afvalcontainer zie graven. di 18 jan sta ik op de stoep voor de ambassade voor het visum voor gabon. en ja dat is nodig ik kan er helaas niet onderuit. maar niet getreurd bij mij verloopt het goed ik hoefde maar een uurtje te wachten terwijl er buiten een bulgaar stond die al dagen wacht op zijn visa maar de ambassadeur is er niet dus wordt er niet getekend. ik hoop ondertussen maar dat hij dan maar snel weer terug komt want ik kan hem als het goed is een donderdag op halen. vadaag is trouwens mijn honderdste dag dat ik weg ben en besef dat ik nog een kleine 10 weken te gaan heb. mmmmm das niet best maar ja wat doen je er aan. ik zie vadaag gasten uit australie op de motorbike die ook naar zuidelijk afrika gaan en een japanner en brit op de fiets die door congo naar rwanda gaan en é britten geven me goede info want zij komen angola en de congo,s. ik heb nog niet op hun website gekeken maar de naam zegt genoeg namelijk www.tohell&back.co.uk voor hun zit het er na ruim 9 maanden bijna op. de woensdag dus niks te doen en bezoeken we de plaatselijke dierentuin maar dat is armoede troef hier. verder sla ik alvast voedsel in voor later en ik kan dankzij info van de backpacker zowaar pinnen bij een atm in een pompstation terwijl er volgens de info van mastercard helemaal niet gepint kan worden in kameroen. het iseen meevaller voor me. gelukkig kan ik de wagen bij dat tankstation ook eens kwalitatief goed later smeren en invetten want ze hebben spinternieuw materiaal om dat te doen en het werkt dus ook en dat voor slechts 4000 cfa. 1euro = 650 cfa. donderdag halen we , want die chinese griet heeft ook een visum gehaald , op. en op vrijdagochtendde 21eneem ik afscheidvan die chinezen die naar douala gaan en vanwaar hij naar hong kong vliegt en zij naar libreville waar als het goed is ik haar een zondag weer tegen komt. ik weet het niet maar ze is eer beetje raar en bang en moet nog zien of ze daar zal zijn. het maakt lij niet uit en vandaag vertrek ik naar de grens en daar mee komt er na ruim 3000 kilometers in kameroen weer een eind aan dit verslag.

tot het volgende verslag dan maar weer en de tropische groeten van tjoep/johan

marry

zo dat is niet mis,3000 km kameroen.
het land is toch groter dan ik dacht.
maar je auto, houd het nog steeds vol.
je laat er toch weer naar kijken.
je heb gelijk hoor zonder auto geen verhaal meer[grapje]
je benen wil ook nog niets zo,maar dat kom wel.
veel ontspannen.
en maar weer hopen dat het snel gaat met je visum,
groetje,s van uit krimpen,,,,

Merel

Nou Tjoep,

Klinkt weer prachtig. Mij iets te avontuurlijk maar toch......... Wij zijn ok weer klaar voor een nieuw avontuur. Ticket geboekt 1 week Chicago dan 2 weken met een huurauto naar New York waar we dan nog een week blijven. LEKKER!

Merel

Even geen derde wereld land om de jou zo overbekende zaken........... Erg benieuwd hoe het zal bevallen.

tante corrie

je verslag weer gelezen hoor..
als je dit lees ben je al in gabon.
was een beetje laat met een berichtje sorrrry.had vanmorgen je ma aan de telefoon(kpn is blij met ons)dus even lekker weer bij gekletst.hier gaat de winter weer terug komen volgens pietje want we krijgen weer nachtvorst.zit ik toch niet op te wachten zeg.maarja jij zit beter daar toch
ik las dat kameroen toch best wel een duur land is maar dat heb jij ook wel gemerkt ...
hoop dat gabon is beter is qua prijzen ..
nou jongen geniet verder van je reis want je honderste dag is al weer om.tot je volgende verslag.uitkijken en doe voorzichtig
groetjes uit een koud groot-ammers

tjoep

sorry dat er voorlopig geen foto,s meer komen maar ik ben het spuug en spuug zat met de internetcafe,s hier in deze 3e, 4e, 5e wereldlanden. de verhalen gaan uiteraard wel gewoon door. alle maal de tropische groeten van tjoep.

Paul Mes

dag Tjoep wat is dat nou voor gezeik over dat mailen? jij gaat lekker op vakantie en vergeet daarbij dat wij hier kei en keihard moeten werken (75%) en dit land moeten redden. we hebben namelijk binnenkort verkiezingen. maar goed ik lees dat je nu een beetje nerveus begint te worden doe rustig aan kom heel terug dan kan je me alles nog eens vertellen. snel een visum en door naar t volgende land. sorry maar Feyenoord heeft ondanks 2 wereld goals van Lucky luc gelijk gespeeld 2-2 zal eens kijken of ik tijd heb voor meer reacties. veel geluk en succes en dat soort dingen. Groeten van die bolle.

merwe

Hoi tjoep, ik volg je al een tijd via de website, mooie verhalen. Gelukkig doet excelsior het weer goed de laatste weken en zitten we feyenoord weer op de hielen. Kom maar snel terug, want als paultje het land moet redden.... groeten merwe