zimbabwe 2

beste allemaal , mijn vorige verslag heb ik aan het eind wat afgeraffelt ivm tijdgebrek op de computer. zo heb ik verzaakt om te vermelden dat ik over de 2e gorge een zip line heb gedaan. das hangend aan een kabel van de 1 naar de andere kant scheren en weer terug. best leuk en zoiets had ik nog niet gedaan vandaar. ik heb nog ff met die gasten zitten praten over de watervallen en het water is nog lang niet op de hoogste stand en das maar goed ook want dan zie je helemaal niets van de waterval. je schijnt het gebulder dan van 10 km afstand te kunnen horen en van 100 km te kunnen zien ivm het water wat dan weer vele honderden meters vanuit de diepte weer omhoog wordt geblazen. de laatste keer dat het echt hoog stond was 2007 en toen gingen er vele olifanten , krokodillen en vooral nijlpaarden door de sterke stroming over de rand naar beneden. echt bizar moet dat zijn geweest. als je ooit de kans krijgt om de vitoria waterval te gaan bekijken dan zeg ik dat je dat zeker moet doen. hafijn vrijdag ochtend de 10e feb wordt ik wakker net buiten de hekken van het hwange n.p. (lekker gratis) in hwange zelf is het spotten van dieren erg moeilijk door de groene bush waar het prima verschuilen is. ik was van plan om hier 1 overnachting te doen maar dat skip ik nu maar. net buiten de hekken overnacht ik ergens in de bosjes. de volgende dag gaat de reis verder naar lake kariba. in binga wil ik een duik nemen in dat meer maar kan geen plekje vinden. het is erg warm en vies benauwd en dan is de accu ook nog leeg en loopt de motor temperatuur veels te snel op bij het klimmen van een bergje. na 400 km over een niet al te beste weg ik mag slapen in een gehucht. das lastig slapen met die hitte en ik zit te denken aan een elfstedentocht die ik misschien wel moet missen. pffffff was hier maar een beetje van die kou zeg..... de volgende dag verschijnt er eindelijk weer asfalt en laat ik in karoi de accu bijvullen want die stond droog en laden dus niet meer bij. de wagen smeekt eigenlijk weer om een goede beurt maar die wil ik pas over 2 weken geven in zuid afrika. nog ff volhouden dus. als ik smiddags kariba binnen rijdt lopen er gewoon zebra's in het dorp. grappig joh , die had ik in een dorp nog niet eerder gezien. maandag 13 februari na een nacht vol regen bezoek ik de karibadam en karibameer die zambia van zimbabwe sheidt. het meer is met 280 km lengte en max 32 km breedte behoorlijk groot. ik mag met de wagen zelfs ff naar de overkant rijden in zambia. ik feliciteer daar de zambianen met het behalen van de afrikacup. ze hebben gisteren van ivoorkust gewonnen met panalty's in de finale en zijn nu kampioen van afrika. aan het einde van de middag zet ik koers naar mana pools n.p. . in marogora slaap ik bij het wildlif office waar ik de volgende ochten vroeg mijn remit voor het wereldberoemde wildpark haal. hier zijn vele natuurfilms opgenomen en dat is meteen te zien. prachtig gelegen aan de zambezirivier waan ik me zelf in een film. het park ik ook beroemd omdat je uit de auto mag wanner je maar wilt en dat doe ik dan ook bij tijd en wijlen. wel goed uitkijken natuurlijk en ik ga nooit te ver van de wagen weg (max 100 meter) . als ik ineens een groep aasgieren zie wil ik dichterbij sluipen zonder dat ze weg vliegen en ik sluip dichterbij acher een enorme temietenheuvel. eenmaal met mijn hooft voorzichtig over de heuvel getilt en tot mijn verbazing en schrik zie ik 3 leeuwinnen die net weglopen van een maaltijd. vandaar die gieren natuurlijk maar oei oei dacht ik nog , tis maar goed dat ik de leeuwen zag en niet andersom. ik zie hier trouwens volop dieren want aan deze kant van afrika het het nog niet echt veel geregend en het is nog steeds veels te droog maar dan kan ik dus alles goed zien en het is makkelijk begaanbaar. ik heb zelf niet eens de 4keer 4 nodig terwijl het normaal nu totaal onbegaanbaar hoort te zijn. het is zo mooi dat ik besluit hier nog een nachtje door te brengen. ook hier geldt , als je de kans krijgt mana pools te bezoeken ? ' ik zeg DOEN!!!! ' aan het eind van de middag vertrek ik uit het park. de volgende dag rijdt ik weer verder naar de hoofdstad van zimbabwe en dat is harare. en daar zit ik nu dit verhaal te tikken. ik heb de wagen weer geparkeerd bij het holiday inn (lekker makkelijk) en loop vandaar wat in de stad rond. harare oogt heel modern als je de smerigheid een beetje wegdenkt. ik zou wat meer ingaan op de huidige situatie in zimbabwe maar dat doe ik de volgende keer anders wordt het verslag veels te lang en krijg ik klachten. de komende dagen ga ik de bergen in aan de oostkant van het land (als de motor maar niet te warm wordt) het volgende verslag tik ik waarschijnlijk weer vanuit zuid afrika want de tijdt vliegt met nog minder dan 6 weken te gaan. de groeten allemaal weer van tjoep. oja blijf ook de foto's checken !!!

Reacties

Reacties

corrie

je verslag weer gelezen...boeiend tot de laatste regels..
je kan altijd nog schrijver worden met die mooie reisverslagen van je..
en ja het is maar goed dat jij die leeuwinnen zag en niet andersom want dan was het einde reisverslagen haha
maar kijk ook de laatste weekjes goed uit..
groetjes van ons hier en kijk weer uit naar je volgende verslag

marry

wat een schitterend verslag
hier is de kou ook weer voorbij, dus we kunnen het niet
naar jou sturen!!!
geniet maar van die warmte,
van mij mag het wel zomer worden.
misschien krijgen we ook nog wel de kans, om zoiets te zien,,
nu johan geniet nog maar,van de laatste weken.
je schrijft toch nog wel meer ???.

groetje,,,s van uit het(zonloos) krimpen!!!

Moe en pa...Geneugelijk.

Moe heeft het natuurlijk gelezen over die leeuwen.
Moe ziet gelijk overal Leeuwen en Beren.!
Het is waar de kou is ff weg en hopelijk blijft het weg.
Onze telefoon is weer in orde je kan weer gewoon het oude nummer bellen hoor....0180-510601.
Ma''s nummer is...06- 81063185.
Arie is net weg hij werkt weer in de nachtdienst.
Ome Jan van Groot-Ammers moest geopereerrd worden.
Ben nog ff bijje thuis geweest en ff Post en de kachel na gekeken.
Maar alles staat nog zachtjes aan.
En onder je vloer hebben ze droog spul gespoten voor de stank,en het is al heel wat minder muf.
Ik denk dat het wel weer goed wordt.
Misschien ga ik van de week nog wel is ff kijken.
De post is bij Moe...
Nou kijk zeker uit voor wilde dieren,en drinkt niets als Europeaan uit de rivieren,want je bent ziek voor je er erg in hebt,en de kroko''s lusten wel een Hollander...
Nou de Groetjes van Ma en mij en.....Cheers.!
Tot werder-horens.!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!