't is weer voorbij die mooie zomer....

beste lezers , dit is voorlopig weerhet laatste verhaal van mijn 24 weken durende vakantie maar daarom niet minderboeiend hoop ik. we waren gebleven in durban waar we opwoensdag 21 maart genieten van de stranden en het mooie weer. omdat het vandaag een vakantiedag is (human rights day) was het behoorlijk druk in de stad en op het strand. we nemen een kijkje in het u shaka aquarium en zwemmen in de zee. nadat mike wordt gestoken door een klein blauw kwalletje houden we het voor gezien. we zetten koers naar het volgende op de lijst die we afwerken. nog net voor sluitingstijd bereiken we de oribi gorge waar ik eerder vorig jaar een 155 diepe gorge swing had gemaakt. deze swing durfde mike echter totaal niet aan. meneer had last van een ongezonde hoogtevrees. teleurgesteld hebben we de gorge verlaten en zijn weer verder gereden naar ons volgende doel. de volgende dag komen we langs dat doel en het weer zit mee want de zon schijnt behoorlijk. de laatste keer dat ik de sani pass omhoog ging was het totaal in de mist dus had ik de kans om het over te doen. deze keer echter was de pas een stuk ruiger dan de 1e keer. in januari is de pas wegens slecht weer bijna weg gespoeld en ze hebben hem weer enigzins begaanbaar gemaakt. stuiterend komen we boven en kijken een uurtje in lesotho. op weg naar beneden zit er weer een rammel in de motor vanwege het bar slechte wegdek. ik kan allen niet vinden waar het precies vandaan komt. na deze zeer spectaculaire bergpas rijden we beneden langs de drakensberg naar we een ander hoogtpunt van de reis. we slapen in bergville. de volgende ochtend rijden we naar de sentinel parkeerplaats vanwaar we de track naar de tugela falls bewandelen. 9 jaar geleden zag ik deze waterval al van beneden maar nu wilde ik m perseevan boven zien. we hebben geluk wantook nu is het prachtig weer. de weg omhoog isook weer spectaculair mooi maar al gauw heeft mike weer eens last van een ongezonde hoogte vrees.(bijna panisch) gelukkig kan ik hemkalmeren, moed in pratenen hem overredenomdoor te zetten. nadat we eindelijk het allermooiste uitzicht van de wereld hebben is voor mike alle moeite niet voor niets geweest. we zien de tugela fall in 5 stappen 950 meter naar beneden tuimelen. en kijken over 1500 meter diepevallei naar beneden. de reis naar beneden verloopt tot mijn verrassing zonder grote angst problemen van mike en voldaan komen we weer bij de wagen aan. in het donker komen we aan in het leuke karma hostel in kestell. daar ontdek ik dat de bout waaraan de dynamo ophangt te zijn gebroken en het rammellende geluid maakt. ik kan er zelf een enigzins passende bout van karwei in draaien zodat we toch weer verder kunnen. na het ontbijt van de volgende dag heeft mike ineens last van diaree maar na wat pilletjes is dat ook snel weer voorbij. een zaterdag komen we in johannesburg aan en we shoppen wat en mike slaat nog wat kadoo's in voor thuis. we slapen in het backpakers rits hostel waar ik de mogelijkheid heb om de wagen voor 7 maanden te parkeren. ik zou eerst de wagen weer bij dezelfde mensen uit botswana parkeren maar die mensen moesten wegens omstandigheden naar nederland en blijven daar een tijdje vandaag dat de plannen zijn gewijzigd. zondag zitten ik en mike in het golfslagbad van sun city en duiken we van de glijbanen naar beneden. s'avonds wagen we overgens zonder sucses een gokje in het casino. omdat we niet naar botswana hoeven doen we nog een safari dagje in het pilanesberg park. we zien vanalles maar helaas geen katten. s'avonds zijn we weer in j'burg waar in nu dit laatste vehaal zit te tikken. morgen (dinsdag de 27e) vliegen we om 19.25 weer naar huis waar we met vlucht LX 0724 om 09.55 uur weer landen op schiphol. in onze koffers hebben we het mooi weer meegenomen dus maak je borst maar nat. tot slot zeg ik kijk nog ff naar de laatste foto's en dan heb ik nog wat cijfertjes. ik heb 62 keer getankt en dat waren 2777 litertjes wat me maar liefst 2900 euri kosten. das een stuk meer dan de vorige keer terijl ik bijna net zoveel reed namelijk 34.333 km. (trouwens 22.188 km in zuid afrika) met mike waren het 4533 km. oja ik heb ongeveer 18.000 fotos en das zo'n 75 gigabite. nu heb ik niks meer te liegen dus zeg ik tot binnekort dan maar weer. groeten van tjoep en mike.

Dirk Schenk

Hey Tjoep,

Bedankt voor je prachtige verhalen en schitterende foto's,
goede reis en tot ziens.

Frank vak R

was weer top om allemaal te lezen Tjoep

marry

het was weer een mooi verhaal,
alleen jammer het laatste verhaal!!
maar het waren wel allemaal prachtige verhalen, en
hele mooie foto,,s
heel erg bedankt, ik heb het met plezier gelezen!!
nu nog een goede reis en tot ziens in krimpen!!
groetje,,,s

Rod en Jac

Jeetje man is het ineens weer voorbij..Nou tjoep heb weer genoten van al je verhalen..Ik zou zeggen ga maar snel weer..hahaha Goede vlucht naar huis en ik zie je snel weer..Laaaaaters..

sander

tjoep, bedankt weer voor je mooie verhalen. wen maar aan de 1.80 per liter hier hehe. assie zit op je te wachten hoor, ze is erg lief geweest moet ik zeggen, wel is ze weer wat dik haha

corrie

bedankt voor je mooie verhalen..we hebben hier genoten van je reis
hoop dat je een mooie vlucht heb gehad en tot horens maar weer
groetjes van ons hier

paul

leuk Tjoep ik heb mij weer vermaakt
tot snel

in dit warme land

tjoep

ik meld ff dat ik dus veilig aangekomen ben en de wagen er ook nog staat

tjoep.

marry

gelukkig,,
ik verheug me weer op je verhalen
groetje..s

corrie

fijn om te horen dat je goed bent aangekomen..en dat je auto er ook nog staat.nu lekker genieten van je vervolg reis aan de oostkant..doe voorzichtig en we kijken weer uit naar je reisverslagen...
groetjes van ons hier.