Op weg naar het beloofde land

hallo beste lezers , ik was gebleven in amman waar ik een zaterdag de stad heb bekeken en wat mooie oude romeinse dingen heb bezocht. amman is best wel een mooie en ook grote stad in de heuvels. een beetje minder is het dat de wind uit europa waait en dus met slechts 20 graden relatief koud is. ik ben er niet zo happig op kan ik je melden dus als ik de nederlandse weerberichten mag geloven kan ik voorlopig nog niet thuis komen. op zondag wil ik vertrekken naar israel maar eerst nog ff langs een mitsubishi garage voor advies over de (slecht startende) wagen. maar ze zijn langzaam , duur en luisteren slecht naar me dus ik besluit het in israel wel te proberen. eerst nog ff bij de ambassade langs voor advies over grensformaliteiten en mijn sudan en saudi stempels in mijn paspoort maar dat duurt uren voor ik die gevonden heb. uiteindelijk ben ik er maar ze zijn alweer dicht en moet morgen maar terug komen. inmiddelis is het al een tijdje aan het regenen en erg koud. ik wordt er helemaal niet vrolijk van en rijdt de jordaan vallei in naar de noordelijkste grensovergang. nog ff tanken (80 eurocent p/l) en dan de grens over. door de jordanezen wordt ik verrassend genoeg behoorlijk gekontroleerd en de wagen goed doorzocht. dat beloofd wat aan de overkant denk ik nog. en dat blijkt waar. ik wordt door de joden vriendelijk ontvangen en de wagen krijgt een 1e check. dan naar de paspoortman en dat duurt een uur met allerlei vragen hoe wat en waarom ik israel in wil. en dan natuurlijk alles 2 of 3 keer vertellen in willekeurige volgorden. de stempels uit sudan en saudi worden ik boeken opgezocht maar ze vinden het wel ok dus ik wordt gerust gesteld dat het goed komt. dan de grote wagen check en alle spullen moeten er uit en door een scanner heen. eenmaal over de helf blijkt het toch wel veel te zijn en vinden ze het goed. ze nemen de wagen mee een gebouw in voor een controle die ik niet mag zien. ondertussen wachten en na de goed gekeurde check kan ik alles weer inladen wat zeker een uur inbeslag neemt. dan een dure autoverzekering kopen waarna ik mijn paspoort terug krijg. alles bij elkaar heb ik van 1600 uur tot 2130 uur aan de grens gestaan. omdat het al lang en breed donker is slaap ik dicht bij de grenspost. de volgende dag rijdt ik naar de havenplaats haifa toe waar ik nog net op tijd ben voor een gratis tour door de schitterende bahaj tuinen. dat zijn de tuinen van de heilige plaats van een nieuwe religie uit 1844. een of andere knakker noemde zich de laatse profeet en nu hebben ze al 5 miljoen volgers over de hele wereld. hafijn de tuinen waren in ieder geval heel mooi. daarna ga ik meteen op zoek naar info over de boot te krijgen die mij naar europa moet gaan brengen. veel rederijen blijken falliet maar ik vind bij rederij rosenveld een overtocht op vr 29 maart naar griekenland. ik houd het nog ff aan voor meer info want het liefst ga ik naar italie. ik slaap in het oude kruisvaardersstadje akko waar marco polo en napoleon in het verleden ook nog zijn geweest. leuk en intressant allemaal. de volgende dag naar te aviv voor meer scheepsinfo wat ik vindt en ik kan ook vanuit ashdod naar salerno italie maar dat is flink duurder en hij adviseert me om dan toch maar naar griekenland te gaan en vandaar een andere boot naar italie te nemen. ik ga langs bij een vriendin van mijn vriendin merel uit krimpen. ik slaap in de wagen want haar kamer is te klein. ik krijg een rondleiding door de stad. kan ook weer eens douchen , de waterflessen vullen , battarijen opladen en gratis internetten. in de stad bestijg ik een hoog gebouw voor uitzicht en in jaffa lees ik over het jona verhaal uit de bijbel met de walvis die hem opat en 3 dagen later weer uit spuugde. natuurlijk nog aan het strand geweest maar niet gezwommen want het water ziet er erg fris uit. en echt warm is het nog steeds niet. dat moet dan maar weer in het zuiden gaan gebeuren want daar ga ik de komende week naar toe. hetvolgende verslag zal dan dus daar vandaan komen. de groeten allemaal en merel wil ik nog ff bedanken voor het in contackt brengen met van je vriendin uit tel aviv. oja en ik heb er hier in tel aviv toch maar een andere startmoter in laten zetten want dat was dus toch nodig. de groeten uit uit israel en ik sluit af met SHALOM allemaal.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!