Van Nagasaki en Hiroshima naar de japanse alpen

Sorry voor het lange uitblijven van een nieuw verslag maar hier is die dan alsnog.
Zoals jullie misschien nog weten was er op 14 en 16 april jongstlede nog een
behoorlijke aardbeeving bij de stad KKumamoto in de buurt. laat ik daar nu net zijn.
De stad laat ik daarom links liggen maar het nabijgelegen gebied van de ongekend
grote en mooie Aso vulkaan niet. In eerste instantie baal ik ervan dat het slecht
weer is met langdurig regen en laaghangde bewolking. Ook in deze buurt is er flink
wat beevingsschade te zien. Op de flanken van de bergen zie je her en der flinke
aardverschuivingen. Op de daken van veel huizen zie je zeilen liggen omdat die
zijn gaan lekken en somige wegen zijn gesloten omdat ze niet meer begaanbaar zijn
of zelfs verdwenen. Heelaas voor mij dus ook een paar cruciale naar de mooiste
vulkanen in de mega Aso krater. achteraf dus niet zo verkeerd dat nu net hier
slecht weer is. Eigenlijk wel goed want de zomer is behoorlijk behoorlijk bezig
hier met een hoge luchtvochtigheid en bijna altijd een graadje of 28 a 30'C.
Veel zweten hier dus. pfffffff. Gelukkig is de Mount Unzen vulkaan iets verderop
wel gewoon open en ook die is aktief want overal stoomt het weer geweldig.
Iets ten zuiden van de stad Nagasaki heb je het intressante Gunkajima eiland.
Zeg maar het slagschip-eiland omdat het er verdomd veel op lijkt. Om er heen te
gaan moet je reseveren en daar heb ik dus geen zin in... wat een gedoe , laat maar!
En dus hup weer naar het volgende. Nagasaki is een leuke stad met een speciaal
V.O.C. verleden. Gelukkig ligt het voormalig V.O.C. eilandje in het zuidelijke deel
van de stad want het noordelijke deel van de stad is natuurlijk vooral bekend omdat
op 9 aug 1945 hier de 2e atoombom viel. Eigenlijk was die voor een andere stad
bedoeld maar door slecht weer daar werd naar Nagasaki uitgeweken. Daar was net een
gaatje in de bewolking en Fatman zoals de bom liefkozend heten doden in luttele
seconden 74.000 mensen en de stad in puin achterlatend. Tot zover Nagasaki want
verder op mijn reis kom ik ineens hollandse dingen als Port Hoorn en het atractie-
park Huis ten bosch tegen. Japanners zijn gek op Holland,molens,klompen en bloemen.
Eenmaal weer op het hoofdeiland Honshu vlakbij Heroshima bezoek ik het kleine
Mijajima eilandje. Hier heb je veel budistische tempels en een zeer veel
gefotografeerde zeepoort die naar die tempels leid. En dus kom ik daar net als
busladingen vol andere toeristen ook op af. En dan opeens rijdt ik Heroshima binnen.
En jawel , dat kennen we eigenlijk alleen maar van die 1e atoombom gegooid op een
stad. (6 aug 1945) En jawel ook hier bezoek ik natuurlijk het muzeum en andere
herinnerings dingen en parken. Het is best wel indrukwekkend als je precies op deze
plaats staat en je je dan bedenkt wat hier ruim 70 jaar geleden is gebeurd.
Na de beleving van deze horror geschiedenis gaat de reis weer verder naar Tottori
waar is door Japans enige duinen struin. Ik rij hier trouwens mijn 250.000ste die
ik in mijn alweer 9 reizen van 2 maanden of langer maak. Bij het Noto schiereiland
Noto zie ik s'avonds visserscheepjes uitvaren om te gaan lichtvissen op inkvissen.
Verder vind ik het een beetje tegenvallen hier maar dat komt misschien ook wel omdat
ik misschien een beetje reismoe wordt. Het volgende verslag ga ik dan ook de wat
spectaculairdere kant op namelijk de japanse alpen in. Tot de volgende keer dan maar
weer. groeten van Tjoep.

Reacties

Reacties

corrie verbiest

hoi johan je verhaal weer gelezen..lees het met veel plezier/reismee met je zo..
kijk weer uit naar je volgende verslag
wens je weer veilige kilometers toe ..
groetjes van ons hier uit groot-ammers..

Jannie geneugelijk

Johan je reis ver slag weer gelezen wel spannendallemaal met die aard beving maar goed tot het volgende verslag gr ,van ons .????

Marry

Wat een mooi,verslag,t,is mooier dan een boek net of wij het ook mee maken,geweldig ,ga zo door ,vanuit het bewolkte Holland af en toe de zon veel reis plezier en tot het volgende

Merel

Wat mooi weer om te lezen. Ik was afgelopen weekend in Dilbeek dat ligt naast Molenbeek dus ook best "thrilseeking". Heb daar een dame ontmoet die me erg aan jou deed denken. Ze was in een jeep van Brussel naar zuid Afrika gereden. We hebben heerlijk zitten kletsen en ik smulde ook bij haar van de verhalen. Veel plezier geniet ervan xxx

Merel

O ja volgens haar moet je Madagascar echt nog doen! Dus reden om toch nog weer eens die kant op te gaan (-;

Essie

Je viel weer met je neus in de boter dus met die vulkaan. Haha. Wel weer leuk om te lezen Tjoepie. Jij en reismoe? Je komt straks vast wel weer ergens waar je weer veel moois zal gaan zien. We lezen het wel weer. Geniet ervan! Hier wil je ook niet zijn..in het regenovergoten koude kikkerlandje! Doe voorzichtig! xxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!