Eindelijk dan naar het Zuidereiland.

Op zondag 29 januari vroeg opgestaan want ik moet de ferry van 08:00 uur pakken.

Als we eenmaal de beschutte baai van Wellington uit zijn en de Cook straat oversteken

naar het zuidereiland merken we dat het stormachtig waait en dat heeft toch altijd wel

wat vind ik. Aan de overkant duikt de ferry 1 van de beschutte fjorden van de

Marlborough sounds in en daar word het weer kalm. Met de auto laat ik dit fjorden

gebied links liggen ik heb al wat met de ferry gezien. Het mooie Tasman NP met de

auto bekijken gaat ook niet want dat kan alleen te voet en dan wel met meer daagse

hike's. Geen nood er is tenslotte nog veel meer moois te zien hier en via de Golden

Bay kom ik aan bij de Farewell spit. Dit is een hele mooie landtong van duinen en hoge

steile kliffen. Ik pak hier in de buurt ook nog even 1 van de helderste bron ter wereld

mee. Deze Pupu spring heeft een doorzichtigheid van 63 meter. Het zuiverste water uit

een fles heeft maximaal 83 meter doorzicht. Aan de westkust regent het en dat is niet

zo gek want er valt hier tot wel 6000 mm per jaar. Dat maakt mij nu toevallig niet zo

uit want ik bezoek hier wat grotten. Dit deel van NZ werd trouwens in dec 1642 als 1e

europeaan door de Hollander Abel Tasman ontdekt. Via de mooie kustweg rijdt ik tot

Greymouth en daar duik ik de alpen in om naar de Oostkant van het zuidereiland te

gaan. De Arturspass is redelijk spectaculair te noemen en al gauw zitten er kea's

aan mijn wagen te knagen. Kea's zijn s'werelds enige alpine papagaaien. Ze zijn leuk

en grappig maar als je niet uit kijkt dus ook schadelijk voor je spullen. Eenmaal

over de pass klaart het weer helemaal op en wordt het zelf flink warm. De oostkant

ontvang dan ook maar 2000 mm regen per jaar en dat scheelt dus behoorlijk.

In Christchurch (2e stad van het land) moet ik tanken en ik hoopte en verwachte

eigenlijk wat lagere benzineprijzen. Helaas blijkt dat niet het geval en ik denk dat

ze hier maar een parlementair onderzoek naar de olie giganten moeten houden.

Niemand snapt hoe dat met die prijzen werkt hier in dit minst corrupte land. In de

stad zie je nog steeds de schade die in 2010/11 is aangericht daar de 7.8 aarbeving.

Het totale herstel zal nog vele jaren gaan duren denk ik. Ik ben hier trouwens precies

18.745 kilometer van mijn huis in krimpen en ga nog steeds verder en verder weg van

huis. Precies aan de andere kant van de aarde ligt voor mij nu trouwens de stad

La Coruna in Spanje. Dat noemen ze de Antipoden. Daarover de volgende keer meer....


Groeten van , Tjoep


Reacties

Reacties

Merel

Top!!

corrie verbiest.

Weer een mooi verslag en dan de foto,s nog te zien.weer veilige kilometers door N-Z groetjes van hier

Mike

Sounds good!! Kan niet wachten, ik heb Azië nu wel weer gezien..
Ben benieuwd naar je volgende verslag en tot snel. Goede reis!

Jannie Geneugelijk

Johan wat een mooi verslag weer . en die foto's wat ben je toch ver van Krimpen gr . Van ons hier.

Rodney

Aardig stukkie van huis idd..
Terug lekker zwemmen joh ????????
Maar mooi verslag weer..

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!